Medewerkers die het loonpakket zelf deels kunnen samenstellen via een cafetariaplan of flexibele verloning, kiezen steeds vaker voor de fiets. Zo zijn er nu evenveel medewerkers die voor een fiets als voor een auto opteren.
Met een cafetariaplan of flexibele verloning krijgen werknemers de mogelijkheid om een deel van hun klassieke verloning in cash om te zetten, of in een ander extralegaal voordeel naar keuze, zoals een bedrijfsfiets, extra vakantiedagen, verzekering voor medische zorgen, enzovoort. Voor het eerst kiezen er vandaag evenveel medewerkers voor een fiets als voor een auto, of voor een combinatie van beiden. Dat blijkt uit cijfers van SD Worx.
Voor een werkgever is een cafetariaplan budgetneutraal. Met een gelijkblijvende loonkost kan een pakket aan voordelen worden aangeboden. De medewerker kan een keuze maken op basis van persoonlijke noden. En fietsen blijkt populairder te zijn geworden. Vandaag kiest 13 procent van de medewerkers met een cafetariaplan of flexibele verloning voor een fiets. Het aantal werknemers dat voor een wagen gaat, is ook 13 procent.
Andere populaire voordelen zijn de terugbetaling van het individueel pensioensparen (20 procent) en de aankoop van extra vakantiedagen (19 procent). Ook multimedia zit in de lift (16 procent). In dat geval kiest een medewerker bijvoorbeeld voor een upgrade van smartphone of laptop. Aanvullende gezondheidsverzekering valt net uit de top vijf (met 10 procent), terwijl de hospitalisatieverzekering met extra dekking voor familie door 5 procent wordt gekozen.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE
- Partnernieuws. Fietsleasing: een slimme zet voor welzijn en retentie
- Tom Verhaegen co-CEO bij Glowi
- “HR-managers zullen een kwart van hun personeel anders inzetten door opkomst agentic AI”
- Acerta, Lucy, Teamleader en Dexxter slaan de handen in elkaar
- Bijna 2 op de 3 werknemers verlaten werkgever door gebrekkig leiderschap