Bij het onderzoeken en het doorvoeren van fusies moeten bedrijven ook aandacht besteden aan de bedrijfscultuur van de betrokken organisaties. Nu doen ze dat te weinig en richten ze zich te veel op de cijfers. Mede hierdoor is slechts 9% van de fusies succesvol. Om het samengaan van organisaties tot een succes te maken, is een goed voorbereide strategie nodig voor de situatie na de fusie. Naast tastbare zaken als financiën en IT-systemen, moet daarbij zeker en vast ook gekeken worden naar minder tastbare aspecten, zoals bedrijfscultuur en personeel. Dat zijn de voornaamste conclusies van een internationale studie uitgevoerd door Hay Group in samenwerking met de Parijse Sorbonne-universiteit.
In dit onderzoek gaf 70% van de managers-respondenten toe te weinig zicht te hebben op de cultuur van het bedrijf dat wordt overgenomen en het type mensen dat er werkt. Managers zijn niet alleen heel eerlijk op dit punt, ze zien ook de noodzaak tot verandering in. De helft van de ondervraagden neemt zich voor de bedrijfscultuur voortaan beter in kaart brengen. Tweederde vindt zelfs dat prestatie-indicatoren van werknemers een betrouwbaarder beeld schetsen van een bedrijf dan alle andere cijfergegevens. Desondanks gaven bijna alle ondervraagde managers tijdens de fusie prioriteit aan het traditionele boekenonderzoek… Ook hoog op de prioriteitenlijst (bij 55 % van de respondenten) stond de integratie van IT-systemen. Bedrijven rekenen zich dus rijk – of arm – zonder zaken op te nemen die niet letterlijk op de balansen staan, zoals het menselijk kapitaal.
Volgens 58 % van de ondervraagden, resulteerde deze verkeerde focus in te weinig aandacht voor het succesvol samenbrengen van verschillende culturen. Bijna eenzelfde aantal (54%) erkende dat hierdoor de overname in gevaar kwam.
Slechts iets meer dan een kwart van de bedrijven (27%) analyseerde voorafgaand aan een fusie of de bedrijfsculturen wel bij elkaar pasten. In 22% van de gevallen voerde de organisatie vooraf een human capital audit uit. Een dergelijke audit is bepaald geen luxe, omdat ruim driekwart van de werknemers van de overgenomen bedrijven weerstand boden tegen de overname. Bovendien blijkt dat 38% van de leidinggevenden geen goed gevoel had bij het ontstane organisatieklimaat na de overname.