Sociale media zijn ook zeer geschikt voor het opbouwen en onderhouden van contacten met potentiële medewerkers.
Van de ondervraagde werkgevers zegt 60 procent sociale media in te zetten als wervingskanaal. Nog eens een kwart van de werkgevers is dit in de nabije toekomst van plan.
Toch zegt 28 procent dat het bedrijfsbeleid een drempel opwerpt voor het inzetten van deze media in de mix van wervingsinstrumenten. Bijvoorbeeld omdat de toegang tot sociale media websites beperkt is.
De grootste barrière blijkt echter het gebrek aan kennis over de toegevoegde waarde van sociale media. Maar liefst 69 procent van de respondenten zegt dit als een groot probleem te zien. En daarmee mist een werkgever dus kansen om talentvolle sollicitanten aan te trekken.
Het onderzoek leert verder nog dat een overgrote meerderheid van de werkgevers bij werving van personeel een voorkeur heeft voor LinkedIn (83 procent), op grote afstand gevolgd door Facebook (46 procent) en Twitter (33 procent).
Sociale media worden vooral gebruikt ter ondersteuning van het werkgeversimago en het direct zoeken naar nieuwe medewerkers. Het onderhouden van contacten met kandidaten sluit de top drie af.
Nog uit het onderzoek blijkt dat van de organisaties die sociale media inzetten, zegt driekwart dat succesvol is aangeworven. Het kanaal is vooral effectief voor IT-, marketing- en salesprofielen.
Bron: P&O Actueel