Amper iets meer dan de helft (52 procent) zegt dat de bedrijfswaarden een positieve invloed hebben op hun gedrag op het werk. De belangrijkste reden waarom bedrijfswaarden weinig impact hebben op iemands gedrag of beslissingen is volgens medewerkers uit de privésector te wijten aan het feit dat bedrijfswaarden ondergeschikt zijn aan winst. Volgens werknemers uit de publieke sector is dit te verklaren omdat er een andere set van regels geldt voor het senior management dan voor de andere medewerkers.
Ook de communicatie van de bedrijfswaarden kan beter. Slechts 29 procent van de ondervraagden kent de bedrijfswaarden. Bovendien komen de bedrijfswaarden niet altijd overeen met de persoonlijke waarden van de medewerkers. Slechts zes op de tien zegt dat er overeenstemming is tussen hun eigen waarden die van het bedrijf.
Desalniettemin erkent een meerderheid van de ondervraagden het belang van bedrijfswaarden. Bijna driekwart (73 procent) vindt het belangrijk dat organisaties hun bedrijfswaarden klaar en helder definiëren.