Generatie C massaal in aantocht

40ArbeidsmarktArbeidsomstandighedenCommunicatieInstroomJongerenLeiderschap en CoachingOrganisatieStrategie
Generatie C staat voor conncected, community-oriented, content-centric, computerized, communicating, alway clicking. Het zijn jongeren die zijn geboren na 1990 en hun adolescentie hebben beleefd na de eeuwwisseling. Het is daarmee de eerste generatie die geen andere werkelijkheid heeft gekend dan het internet, mobiele apparaten en sociale netwerking.

Ze gebruiken dagelijks verschillende mobiele apparaten, gemiddeld langer dan zes uur per dag. Hun mobiele telefoon gebruiken ze liever om sms’jes te sturen, niet om te praten.

De vergroeiing met technologie, de afhankelijkheid van mobiele communicatie en het verlangen om online in contact te blijven met familie, vrienden en zakelijke contacten via netwerken, maken dat de manier waarop wij werken en consumeren drastisch zal veranderen.

Meer dan de helft van de CEO’s verwacht dat werknemers binnen drie tot vijf jaar hun eigen computer mee naar het werk brengen in plaats van gebruik te maken van corporate hardware. Sterker: meer dan de helft van alle kantoorwerkers zal in 2020 in virtuele groepen samenwerken in plaats van in een kantoor.

Altijd verbonden

Adviesbureau Booz & Company noemt een aantal trends die een grote invloed hebben op hoe bedrijven met medewerkers moeten omgaan:

  • In 2020 zal bijna iedereen de klok rond verbonden zijn met het internet, voornamelijk via mobiele apparaten. Nu al voelt de helft van de jonge Europeanen zich afgesloten als ze hun mobiele telefoon niet binnen handbereik hebben.

    91 procent van alle mobiele gebruikers heeft zijn mobiel altijd aan staan, ook s nachts. Privé- en werkleven vloeien in elkaar over. De dag bestaat uit een flexibele mix van persoonlijke en zakelijke activiteiten zoals werk, reizen, winkelen, netwerken en ontspanning.

  • De omvang en diversiteit van netwerken blijven groeien. Via deze netwerken komen gebruikers met veel meer mensen in contact dan collega’s, vrienden, familie en/of kennissen. Zoals vrienden van vrienden, online-kennissen en anonieme leden van interestgroups.

    Nu al is de helft van de 16- tot 24-jarigen in Europa een ‘ervaren gebruiker’ van sociale netwerken. De gemiddelde persoon leeft in 2020 te midden van een web van 200 tot 300 contacten, die voornamelijk digitaal worden onderhouden door middel van een variëteit aan online-kanalen.

  • Bron: Management Team

    Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

    Universiteit Antwerpen

    HR officer selectie

    Universiteit Antwerpen

    Aanmelden

    Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

    Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

    Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

    Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!