Goede voornemens op de werkvloer

KennismanagementLoopbaanOpleidingOrganisatieVeranderingWellness
Dat blijkt uit de enquête van HR-dienstengroep HDP-AristA bij meer dan 1200 Belgen. Om het evenwicht tussen werk en privéleven te herstellen, denken de deelnemers aan meer ontspanning, meer tijd voor familie en kinderen en minder overuren.

Op het vlak van timemanagement willen de respondenten ‘neen’ leren zeggen, zich beter organiseren en prioriteiten kunnen stellen.

Deelnemen aan seminaries en het lezen van gespecialiseerde literatuur ziet men dan weer als goede voornemens voor de uitbreiding van de professionele kennis.

Twee derde van de deelnemers wensen hun inspanningen minstens één jaar vol te houden.
“Bedrijven kunnen dergelijke voornemens opnemen in de leerpunten tijdens een functioneringsgesprek. Zo wordt de medewerker gecoacht en geëvalueerd op deze aspecten”, aldus Karine Van Schil, manager HRConnect, de HR-consultancyafdeling van de HDP-AristA-groep.

Invloed van de leeftijd, het geslacht of de functie

Zowel mannen als vrouwen willen het evenwicht werk-privéleven verbeteren. Zowat 55 procent van de personen die een beter evenwicht wensen, zijn mannen. En 55 procent van de mensen die hun kennis willen verruimen, zijn vrouwen.

Uit de enquête blijkt ook dat vijftigplussers meer belang hechten aan een gezonder leven op het werk, terwijl jongeren zich meer willen toespitsen op de uitbreiding van de professionele kennis.

Ook voor zelfstandigen is het evenwicht werk-privé een aandachtspunt. Ongeveer 33 procent van de zelfstandigen wenst het evenwicht werk–privéleven te verbeteren door zich vaker te ontspannen en meer tijd te besteden aan de familie en de kinderen.

Terwijl werkgevers en zelfstandigen zich bij hun goede voornemens voornamelijk toeleggen op timemanagement, geven werknemers de voorkeur aan een gezondere manier van leven op het werk.

De enquête

De enquête werd online uitgevoerd van 15 december 2010 tot 3 januari 2011. Het panel, dat voor 49 procent uit vrouwen en voor 51 procent uit mannen bestaat, ziet er als volgt uit: 35 procent werkgevers, 48 procent werknemers, 2 procent werkzoekenden en 15 procent zelfstandigen.

(Senior) Tax & Legal Consultant

Acerta Consult

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!