Op 1 april 2017 nam Carglass, marktleider op het gebied van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing, de keten Care Carrosserie over. “Van de ene op de andere dag was Carglass niet alleen een hersteller en vervanger van autoruiten, maar ook een koetswerkhersteller”, zegt Guido De Paepe. De overname paste in de diversificatie- en groeistrategie van Belron, de wereldwijde groep waarvan Carglass deel uitmaakt en die in 35 landen actief is. “Belron werkt in alle landen op dezelfde manier”, schetst De Paepe. “Tot 2013 was de wereldwijde visie en strategie gebouwd op ‘de natuurlijke keuze zijn’. Anders gezegd: elke Amerikaan, Australiër, Rus of Belg met een sterretje in de autoruit zou automatisch aan ons moeten denken. Om te anticiperen op een stagnatie van de groei en dan vooral in de rijpe markten, besliste Belron te diversifiëren en ook andere diensten dan autobeglazing te leveren.” In België leidde die strategische keuze tot de overname van de keten Care Carrosserie.
Slogan
Na de overname van de keten Care Carrosserie breidde Carglass zijn slogan ‘Carglass herstelt, Carglass vervangt’ uit met: ‘nu ook voor carrosserie’. “Die vier simpele woorden hadden een immense impact op de onderneming”, vertelt de CEO. “Plots kregen we er een totaal andere service bij, een waarin we bovendien geen enkele ervaring hadden. Van de ene op de andere dag kwamen er zeventien filialen bij, goed voor 400 extra medewerkers. Ineens hadden we ook twee hoofdkantoren, in Hasselt en in Zaventem, wat betekende dat er overlap van functies was. En we hadden twee merken: het bekende Carglass en het bijna onbekende Care Carrosserie.”
De filosofie en de cultuur van beide bedrijven verschilden dag en nacht. Ook op het vlak van HR was de aanpak helemaal anders.
Winnende formule
De bedoeling was beide activiteiten doen samensmelten en verdergaan onder de naam Carglass. “Daarbij vertrokken we vanuit onze basisfilosofie: het verschil maken met echte zorg”, vertelt De Paepe. “Alvorens de merknaam Carglass Carrosserie te lanceren, wilden we zeker zijn dat Care Carrosserie-klanten dezelfde beleving als bij Carglass zouden krijgen. Alle troeven van Carglass – alles waarvoor klanten naar ons terugkeren – hebben we in een winnende formule gegoten en naar carrosserie vertaald. Eerst richtten we ons op de medewerkers. Mooie marketingcampagnes leveren immers weinig op als de medewerkers niet mee zijn. We stelden alles in het werk om een meer mensgericht bedrijf te worden.”
Beseffen dat veranderen tijd vraagt, is de voornaamste les uit het hele traject: “Iedereen, van het hoger management tot de uitvoerende medewerkers, doorloopt de veranderingscurve op zijn eigen tempo. Daaraan valt weinig te forceren. Belangrijk is blijven inzetten op communicatie, tot de boodschap is doorgedrongen. Ook de basisvoorwaarden moeten op punt staan.”
De Paepe is uiteindelijk blij met hoe de integratie van de twee bedrijven is verlopen: “Bij momenten leek het alsof alles veranderde, terwijl dit niet het geval was. We bleven altijd vasthouden aan onze basiswaarden. Mijn boodschap aan andere bedrijven is: maak niet van alles een ‘change’. Het nieuwe ERP-systeem dat we vorig jaar binnen de glasafdeling hebben geïmplementeerd, is geen ‘change’, maar gewoon een verbetering. Zolang er niet aan de basiswaarden of het DNA gesleuteld wordt, is er van ‘change’ geen sprake.”
Lees het volledige verhaal in het tijdschrift HR Square, online of op onze app.
Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.
Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, [email protected], 0471 85 70 42.