In opdracht van GoodHabitz onderzoekt Markteffect jaarlijks het leergedrag en de leerbehoeftes bij ruim duizend Nederlanders. Bij een groeiend aantal medewerkers staat persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda: in 2014 vond 80 procent leren in het algemeen (zeer) belangrijk, dit jaar is dat zelfs 87 procent.
De respondenten werd eveneens gevraagd waarom ze willen leren. De motivatie is opmerkelijk: kennis opdoen (75 procent) en het ontwikkelen van vaardigheden (71 procent) worden belangrijker geacht dan carrière maken (17 procent).
De invloed van de leidinggevende
Een goede werkgever schoolt niet alleen op puur vaktechnisch gebied. Door algemene persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, bied je medewerkers leermogelijkheden waar ze de rest van hun carrière van profiteren. Opvallend is dat slechts 27 procent van de respondenten het afgelopen jaar daadwerkelijk een werkgerelateerde training gevolgd heeft.
Een belangrijke rol is weggelegd voor leidinggevenden. Het onderzoek wijst immers ook uit dat 84 procent van de respondenten een training (zeer) waarschijnlijk volgt wanneer die door de leidinggevende wordt aanbevolen.
Online-leren in de lift
Tevens werd onderzocht op welke manier werknemers het liefst geschoold worden. Klassikaal leren is steeds minder in trek, terwijl online-leren aan populariteit wint. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed exact 50 procent dat al online.
Online-leren is dus bezig aan een indrukwekkende opmars en krijgt een steeds dominantere positie in het totale opleidingsaanbod. Uit de resultaten blijkt dat Nederlanders in de toekomst vooral gecombineerd willen leren: in de praktijk, via ‘blended learning’ en online.
Bron: GoodHabitz (goodhabitz.com) en Markteffect (markteffect.nl)