De technologie heeft het mogelijk gemaakt om het even waar te werken. Heel wat bedrijven beginnen stilaan dan ook te begrijpen dat ze de werkplek naar de werknemers moeten brengen en niet omgekeerd. Daar zijn verschillende goede redenen voor. Bijvoorbeeld omdat werknemers ‘s morgens niet meer in de file moeten staan en er minder verplaatsingen zijn, besparen we allemaal een pak tijd en met de almaar hogere energieprijzen ook veel geld. Daarnaast zijn er ook de milieuoverwegingen, argumenten die steeds sterker zullen wegen. Vooral de jongere generatie zou uitkijken naar werkplekken dicht bij huis.
Willen werknemers terug naar de tijd van voor de ongelimiteerde mobiliteit? Is het qua arbeidsorganisatie realistisch (een deel van) uw medewerkers de keuze te laten tussen thuiswerken en werken in een soort satellietkantoor dat voor hen wordt opgezet? Het hoofdkantoor van het bedrijf evolueert zo naar een soort ontmoetingscentrum, waar werknemers nu en dan langskomen om te vergaderen en te overleggen met collega’s of opleidingen te volgen. Dit model, waarbij werknemers fysiek verspreid zitten, vergt ongetwijfeld een bijzondere HR-aanpak en een doordachte interne communicatie. Hoe haalbaar is dit alles?
Wat denkt u over dit perspectief? Laat het ons weten! Uw contact: [email protected].