Verzuim kost bedrijven jaarlijks miljarden euro’s, tijd en energie. Er is veel te winnen bij het beperken ervan. Lichamelijk ziek is écht ziek. Anders hoort dit bij het ‘grijze verzuim’, waar de medewerker absent is omdat hij bijvoorbeeld niet lekker in zijn vel zit. Hoe ga je daar best mee om en hoe beperk je de schade?
Betrokkenheid?
Hay Group linkt grijs verzuim aan betrokkenheid bij een rol, team of organisatie. Eerst vragen we of de werknemer geëngageerd is. Ja? Dan is het essentieel te bezien wat de werkgever daarmee doet. Uit eigen onderzoek blijkt dat een medewerker nog zoveel liefde voor zijn werk kan hebben, maar dat de kans op frustraties groot is als de werkomstandigheden niet optimaal zijn. Er is meer risico op lijdzaamheid, absenteïsme en vertrek. Terwijl we medewerkers die sterk geëngageerd zijn, juist willen houden en maximaal inzetten.
Creëert de organisatie een omgeving waarin de medewerker kan bloeien (‘enablen’), dan ontstaan mooie dingen: de medewerker wordt effectief, de klant is tevreden en de organisatie heeft succes.
Werkomgeving?
De suboptimale werkomgeving kent veel vormen. Een simpel voorbeeld is de computer die niet werkt of de weinig comfortabele bureaustoel. Demotiverend is het gevoel dat structuren of processen niet helder zijn, of dat de workflow niet naar behoren werkt. Ook een gebrek aan samenwerking of aan training kunnen frustraties aanwakkeren.
Het is ook belangrijk dat mensen verantwoordelijkheid en een zekere autonomie in hun rol krijgen. En – zo zagen we al bij het nut van evaluatiegesprekken – het is essentieel dat performances worden gemanaged: dat helder is wat van medewerkers wordt verwacht, dat ze geregeld worden beoordeeld en billijk worden beloond.
Engagement en ‘enabling’
Absenteïsme is een zorg. Toch is het best om verzuim, ook de grijze variant, niet an sich te viseren. Ziek zijn is een ondoorgrondelijk iets. Controles worden als storend of dwingend ervaren en zijn funest voor de ‘employer branding’. Ons advies is om het hele jaar door te werken aan engagement en ‘enabling’. Zij zijn de hefbomen die het functioneren van uw medewerker in evenwicht houden. Afvallers zijn er altijd, maar uw verzuimpercentage daalt als u de vinger aan de pols houdt.