In 19 landen wereldwijd werden 1902 fulltime werknemers gevraagd of ze een verschil ervaren in het imago van de werkgever naar de buitenwereld toe en de realiteit op de werkvloer. Uit het onderzoek van communicatiekantoor Weber Shandwick blijkt dat de kloof tussen het imago en de perceptie van de werknemers opvallend groot is. Slechts 1 op de 8 werknemers (12 procent) vindt dat de ’employer brand’ van het bedrijf overeenkomt met hoe hij dat dagdagelijks ervaart op de werkvloer.
Investeren in ’employer branding’ is noodzakelijk, aangezien het aantrekken van nieuw talent steeds uitdagender wordt. Bovendien is de betrokkenheid van werknemers laag en hebben millennials hun volgende job steeds in het vizier. Een goed werkgeversimago draait om een overtuigend, authentiek en herkenbaar verhaal. Dat moet ook zo ervaren worden door de werknemers, of het nu gaat om cultuur, leiderschap, persoonlijke ontwikkeling, carrièremogelijkheden of communicatie.
Werkgeversimago
Opvallend is dat werknemers aangeven dat een positieve reputatie één van de belangrijkste factoren is bij het zoeken naar een nieuwe job. Het creëren van een sterke werknemersreputatie is dan ook een enorme uitdaging. De reputatie van werkgevers is goud waard, maar alleen als het een authentieke weergave is van de realiteit.
In deze tijd van transparantie en instant online-beoordelingen moeten werkgevers kunnen verantwoorden wie ze zeggen te zijn, hoe ze mensen behandelen en hoe ze zelf het verschil maken. Werknemers zijn bovendien meer dan toeschouwers als het aankomt op reputatie. Zij vormen, maken en breken merken, iedere dag opnieuw.
Geen dramatische kloof
Hoewel de geloofwaardigheid van het werkgeversimago met 12 procent bijzonder laag is, toont de studie aan dat er voldoende kansen zijn voor verbetering. Slechts een kleine groep werknemers (7 procent) geeft aan dat er helemaal geen overeenkomsten zijn tussen wat de werkgever zegt over zichzelf en wat zij zelf ervaren op de werkvloer. De overgrote meerderheid (74 procent) van de werknemers ervaart in meer of mindere mate nog wel overeenkomsten tussen imago en perceptie.
Gebrekkig leiderschap
In de Benelux hebben werknemers behoorlijk weinig vertrouwen in het leiderschap van de organisatie. Slechts 7 procent zegt vertrouwen te hebben in de bedrijfsleiders (internationaal ligt dit cijfer meer dan dubbel zo hoog met 16 procent). Amper 6 procent vindt dat zijn leidinggevende openlijk waardering toont wanneer er goed werk geleverd wordt (ten opzichte van 17 procent internationaal).
Werkgevers die de kloof tussen imago en perceptie weten te overbruggen, staan er een stuk beter voor. Bij deze organisaties hebben werknemers zes keer meer vertrouwen in het leiderschap (41 procent) en vinden ruim twee op de vijf werknemers dat er openlijk waardering wordt getoond.
Bron: Weber Shandwick (webershandwick.com)