De onderzoekers stellen dat competente medewerkers vaak worden overladen met werk, maar daarvoor nooit een dankwoord krijgen. Eenmaal een medewerker competent wordt geacht, gaat de lat immers heel wat hoger liggen.
‘Rustige competentie’
Luie echtgenoten weten bijvoorbeeld dat het voldoende is een wasbeurt op een ramp te laten uitdraaien om voortaan van huiselijke taken te worden vrijgesteld. Ook luie werknemers beseffen dat ze geen gemakkelijk leven zullen hebben indien ze eenvoudige taken op een competente manier en zonder klachten uitvoeren.
Onderzoeker Christy Zhou Koval, psychologe aan de Duke University, zegt dat aan ‘rustige competentie’ niet alleen hogere eisen worden gesteld, maar ook een groeiend aantal taken worden verbonden. “Het kan misschien voordelig zijn om alles toe te vertrouwen aan de meest competente collega, maar het is maar de vraag of dat wel een slimme optie is”, zegt Koval.
Het management zou er moeten voor zorgen dat deze competente werknemers vooral cruciale opdrachten krijgen toegewezen en hun tijd niet hoeven te verspillen aan banale opdrachten, die perfect door minder getalenteerde krachten kunnen worden uitgevoerd. Tot slot verdienen deze medewerkers meer erkenning en dankbaarheid. Laat hen voelen wat ze waard zijn.
Bron: Express Business (nl.express.live)
Â