Hoogopgeleiden zoeken in hun netwerk vooral kennis, ideeën en inspiratie. Het scoren van een nieuwe baan of opdracht is voor slechts 28 procent het voornaamste doel van het netwerken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Yacht, bemiddelaar van hoogopgeleid talent. Hiervoor werden 644 hoogopgeleide professionals ondervraagd.
Voordeel voor bedrijven
Werkgevers kunnen hun voordeel doen met deze resultaten. Bied professionals de gelegenheid veel tijd en energie te investeren in hun netwerken en inspireer ze. Dat leidt zonder meer tot ideeën die goed zijn voor de eigen organisatie en medewerkers. Ruim de helft van de professionals koppelt het succes van hun netwerk dan ook aan de mate waarin zij kennis kunnen ontwikkelen en ideeën kunnen opdoen.
Belangrijke tip: zorg al in het proces van ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers dat u ze ondersteunt bij het opbouwen van een netwerk. Uit onderzoek onder hoogopgeleide managers bleek dat 60 procent van de mensen die hun nieuwe job niet in succes konden vertalen, een gebrek hadden aan de juiste relaties.
‘Het nieuwe werken’
Medewerkers de ruimte geven om te netwerken met (ex-)collega’s en (potentiële) klanten, heeft nog een ander voordeel, zo blijkt uit eerder onderzoek. Wanneer mensen stevige relaties kunnen opbouwen, zijn ze beter in staat om de steeds verder vervagende grenzen tussen werk en privé te managen. Wanneer u ‘het nieuwe werken’ wil laten slagen, is medewerkers stimuleren om te netwerken dus een goede basis.
Belangrijke criteria
Criteria die volgens de ondervraagden van invloed zijn op een succesvol netwerk:
- De juiste mensen ontmoeten (38 procent)
- Opdrachten/klanten vinden (28 procent)
- Een baan vinden (26 procent)
- Referenties/aanbevelingen vergaren (21 procent)
Nieuwe job
Voor velen is een nieuwe baan of opdracht niet het belangrijkste doel van netwerken. Maar voor acht op de tien hoogopgeleiden leverde het wel eens een baan of opdracht op.
Baan of opdracht gevonden via het eigen netwerk:
- Oud-werkgever/collega (18 procent)
- Vrienden (10 procent)
- Recruiter (9 procent)
- Klant/opdrachtgever (8 procent)
- Familie (8 procent)
- Kennis (7 procent)
- Via via (5 procent)
- LinkedIn (4 procent)
Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)