HR kan lessen leren van ramp in Japan

ArbeidsomstandighedenCommunicatieOrganisatieVeiligheid
Dat stelt Human Resources Online op basis van onderzoek door de Chapman Consulting Group, dat HR-functionarissen in verschillende bedrijven ondervroeg over hun reactie op de crisis. De meeste bedrijven bleken een voorraad noodrantsoenen en andere hulpmiddelen tot hun beschikking te hebben.

Sommige bedrijven boekten onmiddellijk hotelkamers om personeel dat niet naar huis kon onder te brengen. Anderen zorgden ervoor dat het salaris vooruit werd betaald, zodat personeelsleden voldoende geld hadden voor het geval het kantoor gesloten zou moeten worden.

Veel bedrijven zorgden voor een speciaal nummer dat werknemers konden bellen om informatie te krijgen. Een bedrijf verplichtte zijn werknemers om elke ochtend te bellen om te laten weten of ze veilig zijn. De lijnmanagers moesten vervolgens voor 12 uur verslag uitbrengen aan hun HR-afdeling.

Eén van de respondenten liet weten dat de moraal van Japanse werknemers altijd erg hoog is en dat zij altijd zullen blijven werken wanneer zij denken dat zij daarmee van nut zijn voor hun werkgever. Van hun hoofdkantoor verwachten zij alleen morele steun.

Bron: PW Intermediair

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!