In plaats van te werken met een geïntegreerd HR-systeem, werkt het merendeel van de organisaties met verschillende systemen voor de diverse HR-processen. Dat is zonde, want HR loopt daardoor belangrijke data mis en ontneemt zichzelf de kans om tijd én kosten te besparen.
Dat blijkt uit onderzoek van HR2day, leverancier van HR-systemen, bij HR-managers van 600 (middel)grote organisaties in Nederland. Ruim 70 procent van de respondenten zegt met geïsoleerde HR-applicaties te werken, vaak zelfs met meer dan vier. Dat betekent dat een organisatie werkt met een los verzuimsysteem, een los salarissysteem en een los verlofregistratiesysteem. Voor bijna elk HR-proces is er een aparte toepassing, soms ook nog eens van verschillende leveranciers.
Tijdverlies
Toch is communicatie tussen de HR-systemen noodzakelijk: persoonswijzigingen, bijvoorbeeld, moeten anders per systeem worden doorgevoerd. Dat gebeurt dan vaak door iets te printen en dat handmatig in een systeem in te voeren.
Het aanpassen van het versnipperde HR-landschap aan veranderende wet- en regelgeving kan daardoor veel tijd kosten. Uit het onderzoek blijkt dat het doorvoeren van omvangrijke wetswijzigingen bij het merendeel van de organisaties 3 maanden in beslag neemt.
HR-analytics
Daarnaast belemmert het organisaties in het leggen van verbanden en het doen van voorspellingen. Ruim 30 procent van de respondenten maakt rapportages grotendeels of helemaal handmatig. Daarnaast verloopt het rapportageproces bij 57 procent gedeeltelijk handmatig. Slechts 11 procent van de organisaties heeft het proces volledig geautomatiseerd. Dit heeft tot gevolg dat nog geen 20 procent direct een ad-hocrapportage kan uitdraaien. Zo’n 60 procent heeft er een dag voor nodig en 21 procent zelfs een week.
Door het gebrek aan data en analytics-tools mist HR belangrijke data om een goede personeelsstrategie neer te zetten, zo bleek onlangs uit onderzoek van Oxford Economics in opdracht van softwareleverancier SAP. Data over het personeel geeft immers belangrijke inzichten voor een strategische HR-visie.
“IT is geen motor voor verandering”
Daarnaast is een HR-afdeling bij een goede workflow minder tijd kwijt aan administratieve processen. Meer dan de helft van de respondenten ziet de toegevoegde waarde van een integraal systeem voor HR-management. Die workflow kan helpen bij de grootste uitdagingen: het toekomstbestendig maken van organisatie en het creëren van operationele flexibiliteit.
Toch ziet een groot deel van respondenten de waarde van IT nog niet in. Zo’n 42 procent van de ondervraagden zegt dat IT-innovatie nauwelijks neutraal of helemaal geen middel is om concurrentievoordeel te behalen. IT wordt vooral gezien als onderdeel van het administratieve werkdomein, maar niet als de grote motor voor verandering.
Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)