Hoe groot is de kans dat 2 van je 67 medewerkers dezelfde verjaardag hebben? Wat denkt u? Ik stelde die vraag aan 100 HR-managers. De antwoorden varieerden van 0,01 tot 15 procent. In werkelijkheid is die kans 99,9 procent. Zoek maar op het web. Geen enkele HR-manager kwam zelfs in de buurt. Hoe komt dat? Er zijn drie pijnpunten:
::1. De gemiddelde manager snapt weinig van cijfers en statistiek. Bizar genoeg gaat dat er in het tijdperk van big data nog op achteruit. In zowat elke organisatie is er een schat aan data beschikbaar en spenderen ze fortuinen om er nog meer te verzamelen. Maar door een gebrek aan goede kennis worden die data zo goed als niet omgezet in betrouwbare, bruikbare informatie. Het bijhouden van data is zinloos als je niet de kennis in huis hebt om die goed te benutten.
::2. De complexiteit van de meeste tools. Door experts ontworpen, kunnen ze zowat alles én volledig automatisch. Alleen worden ze dan belachelijk duur en leiden ze tot ontelbare verborgen fouten. Nog erger is dat ze erg complex zijn voor de gebruiker. Die zit dan uren te knoeien aan een Excelletje met zijn deelnemerslijst, competentieprofiel of budget, terwijl dat had gekund met één druk op een knop ergens diep verborgen in zijn dure HR-systeem.
::3. Modegrillen. Facebook-gewijs laat iedereen zich meesleuren. “Wij kunnen die boot toch niet missen?” Resultaat: vele organisaties hebben naast hun intranet, personeelsblad, uithangborden, blogs, sharepoint, webinars, infosessies, coffeecorners en miljarden e-mails nu ook hun Yammer. Er is niets mis met die arme Microsoft-toepassing. Alleen vind je er lang na de veelbelovende lancering enkel nog een paar eenzame enthousiastelingen op terug. De kennis- en cultuurverandering die met zo’n tool gepaard gaan, wordt schromelijk onderschat. Yammer…
:: Conclusie? Haal expertise in huis. Maak grote kuis in alle systemen en communicatie. Kies alleen voor eenvoudige oplossingen die je zelf ook écht begrijpt. Laat je niet verleiden door technische hoogstandjes, maar focus op de gebruiker. Eenvoud siert, vooral in deze tijd van communicatie- en data-overdaad. En troost u, andere afdelingen doen niet beter, met IT op kop…