HR wordt (nog) vrouwelijker (maar meer mannen in senior functies)

Nog altijd zegt 35 procent van de bevraagde HR-professionals dat ze louter toevallig in het vak terechtkwamen. Voor zo’n 29 procent hoefde het ook niet noodzakelijk HR te worden, zij wilden “werken met mensen”. Toch beweert 58 procent dat ze uit interesse voor het ruime HR-vakgebied gekozen hebben.

Dat is alvast een vooruitgang van het aantal ‘bewuste’, ‘weloverwogen’ keuzes. In de vorige edities van deze studie zei nog 45 procent (in 2011) en zelfs 49 procent (in 2014, bij de vorige bevraging) dat ze er toevallig in rolden.

Mannen vaker van bij de start in HR

Hoewel HR meer vrouwen dan mannen in de rangen telt, komen mannen minder vaak toevallig in HR terecht (31 procent) dan vrouwen (35 procent). Mannelijke HR-professionals hebben veel vaker een opleiding gekozen die hen weloverwogen naar HR leidde. Ze zitten dan ook al vaker bij het begin van hun carrière in HR. Vrouwen worden vaker gevraagd voor HR of voor een bepaalde HR-functie.

Vrouwen in de meerderheid, maar niet aan de top

HR is altijd al gekend geweest als een vakgebied waarin meer vrouwen te vinden zijn. De nieuwe studie heeft weliswaar geen harde cijfers daarover, maar 84 procent van de correspondenten waren wel vrouwen. Bij de vorige sessies was dat 75 procent (zowel in 2011 als in 2014).

Ook opmerkelijk: 68 procent van de mannelijke HRM’ers hebben een senior HR-functie, terwijl dat slechts voor 62 procent van de vrouwen het geval is.

Overgrote meerderheid nog altijd in dienst

Overal lijken de freelancers en gespecialiseerde interim-HR-managers aan een opmars bezig. Volgens deze studie is evenwel de overgrote meerderheid (91 procent) nog altijd ‘vast’ in dienst. Zo’n 5 procent heeft ook een contract, maar dan alleen voor een specifieke, tijdelijke opdracht. De overige 4 procent is zelfstandig actief.

Welgeteld 14 procent van de Britse HR-professionals werkt momenteel deeltijds.

Waarom maakt HR geen vooruitgang binnen de organisatie?

Welke hinderpalen vindt HR op haar weg om geen vooruitgang te maken binnen de organisatie? Op die vraag volgden vooral deze antwoorden:

■ De perceptie van de organisatie over HR (volgens 49 procent).
■ Het gebrek aan een duidelijke HR-strategie (volgens 41 procent).
■ Een (te) krap HR-budget (volgens 36 procent).

Bron: Personnel Today (personneltoday.com)

 

(Senior) Tax & Legal Consultant

Acerta Consult

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!