Iedereen een bedrijfswagen?

Alle 4700 werknemers van ArcerlorMittal hebben vanaf nu de optie om op vrijwillige basis in een leasingsysteem te stappen als ze akkoord gaan met een flexibel verloningssysteem. Werknemers die een bedrijfsauto willen, mogen maximaal 15 procent van hun brutoloon aan de huur van hun bedrijfswagen geven. Er is geen tankkaart.

Win-winsituatie

De werknemers krijgen op deze manier een extralegaal voordeel, en voor ArcelorMittal zou het een kostenneutrale onderneming zijn. Het systeem zou namelijk de hoge loonlasten wat naar beneden halen en een positief effect hebben op de loyaliteit van de werknemers.

Het systeem is trouwens niet aan zijn proefstuk toe. BNP Paribas Fortis, KBC Groep en Belfius deden eerder al iets gelijkaardigs. Zij zetten de laatste jaren ook sterk in op alternatieve verloningsplannen en verdeelden samen al zo’n 10.000 bedrijfswagens onder hun personeel. Iets dat onder de werknemers en bedrijven op veel bijval kon rekenen.

Keerzijde van de medaille

Toch is het systeem niet immuun voor negatieve kritiek. Zo rijst de vraag wat de impact gaat zijn van 5000 extra bedrijfswagens op het milieu, de leefomgeving en het verkeer.

Bron: Jobat (jobat.be)


Plaats hier uw vacature - neem contact op met [email protected]

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Workshop

Loïc Vlassakoudis

Vivalia

Loïc Vlassakoudis est Directeur des Ressources Humaines chez Vivalia, l’organisation intercommunale luxembourgeoise qui regroupe 7 sites hospitaliers, une polyclinique et des différentes maisons de repos. Situé entre le Grand-Duché et la France, et dans un secteur où la guerre des talents fait déjà rage, Loïc va expliquer comment Vivalia parvient néanmoins à attirer et à fidéliser une équipe motivée, pour qui satisfaction au travail et bien-être sont des priorités.

Workshop

Pierre Leman

Cliniques universitaires Saint-Luc

Politique de gestion de l’absentéisme à Saint-Luc face à la nouvelle règlementation

Le secteur des soins de santé est traditionnellement confronté à des taux d’absentéisme élevés, ce qui n’est pas une fatalité ni une réalité au sein des Cliniques universitaires Saint-Luc. Par ailleurs, un ensemble de nouvelles mesures et obligations en la matière sont entrées en vigueur.  Dans ce cadre, un projet pilote a été lancé en 2025 à Saint-Luc afin de mieux gérer l’absentéisme au travers de sa politique « Cultiver le lien » et de ses outils. Fort de son succès, l’hôpital a décidé de déployer sa nouvelle approche à l’échelle de toute l’institution dès 2026.  Dans son keynote,  Pierre Leman, Directeur des Ressources Humaines aux Cliniques universitaires Saint-Luc, présentera en détail cette nouvelle politique de gestion de l’absentéisme.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!