Via online-platforms kunnen ook kleinere bedrijven op een eenvoudige manier in contact komen met online-toptalent. Door op deze manier direct talent in te huren, omzeilen werkgevers bovendien traditionele uitzend- en werving-en-selectiebureaus.
Deze ontwikkeling begon in 2012, waarbij de vraag naar creatief talent wereldwijd toenam met 58 procent. Daarnaast groeide de vraag naar juridisch talent met 176 procent en accountancypersoneel met 88 procent.
Nederlandse bedrijven verstrekten in 2012 in totaal 3554 opdrachten aan freelancers via het platform. De meeste opdrachten gaan naar IT’ers (61 procent), gevolgd door administratieve opdrachten met 15 procent en schrijf- en vertaalklussen met 10 procent. Het aantal Nederlandse opdrachtgevers dat zich registreerde op Elance steeg met 50 procent. Wereldwijd staat Nederland daarmee op de tiende plaats.
Ondanks de stijging, is het arbeidsvolume nog wel laag. Ter vergelijking: de Nederlandse uitzendbranche doet ruim 1,4 miljoen plaatsingen per jaar en zet daarmee ruim 700.000 uitzendkrachten in bij opdrachtgevers.
Bron: Personeelsnet