De voorzitster van het congres, Carine Lomba, de vorige HR Manager van het jaar, vertrok van de vaststelling uit Frans onderzoek dat 40% van de kaderleden geen visie heeft op de objectieven van het bedrijf en dat slechts 50% zich betrokken voelt bij de beslissingen die het management neemt. Gust De Wit gaf als openingsspreker het krachtige signaal dat het anders kan. Hij toonde duidelijk aan dat HR wel degelijk in staat is om de missie en strategie van het bedrijf mee uit te tekenen en om ze te implementeren. De formulering van de strategie werd door de CEO bij Nike geïnitieerd met de volgende leuke denkoefening: hoe zou u over tien jaar op de voorkaft van een tijdschrift willen staan? Hoe zou u als HR Manager op de voorkaft van HR Square willen verschijnen? De Wit geeft een paar voorbeelden: “Management School bij Nike voor de volgende drie jaar volgeboekt”, “Syndicaal afgevaardigde bij Nike wordt sociaal bemiddelaar”, “Nike als benchmark voor nieuwe Europese verdraagzaamheidswet”.
Deze visie moet vanzelfsprekend nog worden waargemaakt. Nike probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij een “natuurlijke manier van doen”, leren met rollenspelen, presentaties met verhalen, foto’s en filmpjes, uitdagingen aanpakken in groep… Uit die aanpak vloeit de strategie voort: voor de medewerkers “a great place to work”, een cultuur geïnspireerd op sport en waarden (individuele coaching, time-out meetings…), goede collega’s, sterke communicatie en geïnspireerde leiders.
Deze visie moet vanzelfsprekend nog worden waargemaakt. Nike probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij een “natuurlijke manier van doen”, leren met rollenspelen, presentaties met verhalen, foto’s en filmpjes, uitdagingen aanpakken in groep… Uit die aanpak vloeit de strategie voort: voor de medewerkers “a great place to work”, een cultuur geïnspireerd op sport en waarden (individuele coaching, time-out meetings…), goede collega’s, sterke communicatie en geïnspireerde leiders.