In een recent onderzoek van het Amerikaanse rekruteringsbureau Salveson Stetson Group geeft twee derde van de bedrijven toe dat ze van de integratie van nieuwe krachten ‘niet veel bakken’. Het onderzoek bij een honderdtal organisaties bracht ook aan het licht dat slechts één op tien overtuigd is dat ze ‘excellent’ werk verrichten inzake de integratie van nieuwkomers. Een kwart vindt hun integratie-inspanningen ‘goed’. De overige bedrijven denken dat hun inspanningen van een gemiddeld niveau zijn en 17% geeft toe dat het maar pover gesteld is met de integratie.
Zodra het wervingsproces voltooid is, doen veel ondernemingen bar weinig om hun nieuwe managers te begeleiden. Het gevolg? Ondermaatse prestaties en zelfs vroegtijdig – al dan niet vrijwillig – vertrek. Eén van de belangrijkste redenen waarom managers falen in hun nieuwe functie is dat bedrijven weinig doen om hun nieuwe medewerkers bekend te maken met de organisatiecultuur. Een uitgebreid introductieproces met aandacht voor de normen en waarden van het bedrijf en kennismaking met sleutelfiguren in het bedrijf en collega’s van de afdeling waarop de nieuwe werknemer terechtkomt, verkort de inwerktijd aanzienlijk en leidt ertoe dat de nieuwe manager sneller een waardevolle aanvulling van het managementteam kan worden.
Er moet ook duidelijk gemaakt worden wat men verwacht van de nieuwe manager en binnen welke tijdspanne.