Interim-manager is steeds jonger (en verwacht coaching)

Dit artikel is exclusief voor leden

In de bedrijfswereld evolueerde interim-management van een middel om een herstructurering te begeleiden of aan crisismanagement te doen naar een strategische beslissing om een beroep te doen op externe expertise. Interim-management heeft ondertussen een onmiskenbare plaats veroverd in het bedrijfsleven en is bovendien bezig aan een sterke opmars.

In december 2015 polste accountants- en adviesorganisatie BDO bij meer dan 200 Vlaamse en Waalse interim-managers (aan de hand van 27 meerkeuzevragen) over hun instap, de vervulde opdrachten en de verwachtingen aangaande de samenwerking met een provider.

De interim-manager anno 2016 is jonger

De helft van de respondenten (van wie meer dan 50 procent tussen 45 en 55 jaar oud) startte als interim-manager vóór de leeftijd van 45 jaar. Amper 2 procent startte na 60 jaar. Het beeld van de grijze expert die voor zijn pensioen nog snel wat opdrachten wil sprokkelen, is niet meer van deze tijd. Dat van de zeer gediplomeerde expert, is dan wel weer correct, want liefst 77 procent bezit een masterdiploma en 33 procent beschikt bovendien over een manama (master-na-masteropleiding).

Ruim de helft is minder dan vijf jaar aan de slag en heeft minder dan vijf opdrachten achter de rug. Dat laat vermoeden dat de economische crisis, met een schaarste in vaste functies, een rol speelde.

Interim blijven?

Op de vraag of zij opnieuw een vaste functie zouden wensen, antwoordt iets minder dan de helft (44 procent) resoluut ‘neen’. 37 procent van de respondenten wil terug naar een permanente functie mits ze hun zelfstandig statuut kunnen behouden. Voor 19 procent speelt het behoud van dit statuut geen rol.

Tegen de verwachtingen in blijkt de verloning niet de grootste prikkel om als interim-manager aan de slag te gaan. Loon staat zelfs op de laatste plaats gerangschikt. Variatie voert met 81 procent de top drie aan en wordt gevolgd door onafhankelijkheid (70 procent) en de uitdaging (70 procent) van elke nieuwe opdracht.

Welke nadelen ondervinden de interim-managers van hun statuut? De onzekerheid van het inkomen ervaart meer dan de helft (57 procent) van de respondenten als het grootste minpunt, gevolgd door de onzekerheid van de loopbaan (31 procent). Het gemis aan continue opleiding speelt voor 17 procent van de interim-managers een rol.

De voor- en nadelen van een interim-managementprovider

Gevraagd naar de meerwaarde van de interim-managementprovider, scoort (naast de selectie van opdrachten en de garantie tot betaling) de brugfunctie tussen de opdrachtgever en de interim-manager opvallend hoog.

De rol van de provider kan echter nog breder, zo blijkt uit de peiling. Opleiding (35 procent) en coaching (28 procent) staan het hoogst op de verlanglijst.

Bron: BDO (bdo.be)


HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.