Intrapreneurship of ondernemend gedrag van werknemers is proactief en innovatief gedrag en gaat gepaard met risico’s durven nemen. Het doel is het verbeteren van de organisatie. “Intrapreneurship kan ruim opgevat worden. Het kan gaan van medewerkers die een klein verbeteridee aangeven in het kader van hun baan, tot een heel nieuw product lanceren binnen de moederorganisatie of als een spin-offbedrijf. Iedereen kan dus in zekere mate intrapreneurial zijn”, zegt dr. Jana Deprez, postdoctoraal medewerker en Intrapreneurship Expert bij KU Leuven.
Intrapreneurship is gedrag en kan dus aan- of afgeleerd worden. Toch gelooft een overgrote meerderheid van werknemers (89 procent) dat ondernemend gedrag niet kan aangeleerd worden. Tegelijk wil driekwart van de werknemers ondernemend zijn. Dat leert een eerste studie van de KU Leuven. Samen met Vacature werden meer dan 3000 werknemers bevraagd naar hun ondernemend gedrag.
Anciënniteit
Leeftijd heeft geen invloed op de intentie om ondernemend te zijn op het werk. Anciënniteit daarentegen heeft wel een invloed. Zo piekt innovatief gedrag als werknemers een tot vijf jaar in dienst zijn. Een tweede piek komt tussen vijf tot tien jaar anciënniteit. Daarna volgt een dieptepunt, maar zodra medewerkers langer dan twintig jaar in dienst zijn, zijn ze het vaakst dagelijks bezig met innovatie.
“Tussen de verschillende leeftijden zijn er geen grote verschillen gevonden. De intentie om ondernemend gedrag te stellen is constant over de verschillende leeftijden. We kunnen vaststellen dat het vooral de anciënniteit is die een invloed heeft op het gedrag van de werknemers. Het lijkt dus dat mensen na een tijdje blind worden voor de verbeterkansen in hun omgeving”, legt Deprez uit.
Verschillen
Iedereen kan intrapreneurial worden, maar de aanwezigheid van de bijpassende gedragingen kan verschillen van persoon tot persoon. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers bij de overheid minder bezig zijn met nieuwe opportuniteiten zoeken of projecten starten dan werknemers uit de privésector of zelfstandigen. Het onderzoek toont verder dat werknemers uit de dienstensector er het meest over nadenken ooit zelfstandige te worden.
Ook ziet men dat hoe groter de organisatie is, hoe minder haar werknemers overwegen om zelfstandige te worden. In grote organisaties (meer dan 500 werknemers) is het dan weer meer de norm om ondernemend te zijn op het werk dan in kleinere organisaties.
Aanleren
In een tweede onderzoek werd nagegaan of ondernemend gedrag kan aangeleerd of versterkt worden. De methodiek bestond erin medewerkers stapsgewijs kleine opdrachten te laten uitvoeren die intrapreneural gedrag stimuleren.
Om de impact van deze methodiek te onderzoeken werden de opdrachten door zo’n 100 werknemers uitgetest. Uit de resultaten blijkt dat voor de opdrachten ongeveer 7 procent niet de intentie had om ondernemender te worden, net na het gebruik van de opdrachten was dit nog slechts 4,3 procent. Drie maanden later hadden alle deelnemers een middelmatige of hoge intentie om intrapreneurial gedrag verder te ontwikkelen. Nadien werd er vastgesteld dat het percentage deelnemers die actief intrapreneurial gedrag vertoonden gestegen was met 12,3 procent.