Isabel Litvin (HR Connect / HDP-AristA Group). Generatiemanagement, de kracht van de verscheidenheid in je organisatie

Meer en meer publicaties, debatten en seminaries hebben generatie Y als thema. Ze staan zo fel in de belangstelling, dat enkele leden van deze generatie een blog hebben gelanceerd ‘Hoe de generatie X sturen’. Maar wat vertegenwoordigen deze verschillende generaties X en Y? En hoe belangrijk is het om met hen rekening te houden in het HR-beleid?
Men spreekt van generatie X om de opvolgers van de babyboomers aan te duiden, ze zijn geboren tussen 1960 en 1979, en opgegroeid met de economische crisis en de val van de Muur van Berlijn. Generatie Y wordt gevormd door de twintigers en de jonge dertigers, ze zijn opgegroeid met de pc en de financiële crisis.

Om generatie X te typeren, hebben we vaak de neiging om haar grote professionele inzet uit te vergroten tegenover generatie Y, die meer belang hecht aan persoonlijke ontwikkeling. Generatie X is op zoek gegaan naar meer stabiliteit op professioneel vlak met soms grote desillusies op het einde van de carrière. Generatie Y daarentegen is ervan overtuigd dat ze haar carrière best uitbouwt bij verschillende werkgevers en dat ze zelfs haar eigen werkgever wordt. Goed opgeleid en ambitieus, bereikt generatie Y op korte tijd posities met grote verantwoordelijkheden en neemt zo de mooie posities in van generatie X.
Eén zaak is zeker: door de evoluerende samenstelling van de leeftijdspiramide in de meeste bedrijven, veroveren de Y’ers een meer en meer belangrijke plaats in de professionele context.

In plaats van het accent te leggen op hun verschillen, is het van essentieel belang om voordeel te halen uit de complementariteit van de verschillende generaties en hun troeven optimaal in te zetten.
Absolute troeven van generatie Y zijn de passie voor technologie, alerte snelheid, efficiëntie, mobiliteit en het steeds ‘gelinkt zijn’. Bovendien dragen de Y’ers waarden hoog in het vaandel en verwijten generatie X haar nonchalance tegenover bepaalde thema’s zoals ethiek en ecologie. De Y’ers accepteren hiërarchie op basis van competenties en niet op basis van autoriteit. Ze beschouwen een arbeidsrelatie eerder als een partnerschap. Het is voor hen van fundamenteel belang om deel uit te maken van een netwerk, van een groep.
Men noemt de Y’ers ook de Why-generatie, constant op zoek naar het waarom en naar zingeving. Ze worden geconfronteerd met behoorlijk veel vragen over de samenleving en hun positie daarin. Ze hebben moeite om ‘zichzelf te investeren’ als men hen ‘het waarom en hoe’ niet uitlegt. Daartegenover staat dat, vanaf het moment dat een manager of project hun pad kruist waarin ze geloven, ze bereid zijn om ‘zich voor 200 procent te investeren’. Ze zijn zeer creatief, oplossingsgericht en voelen zich als een vis in het water in een multiculturele omgeving. Bezorgd om te leren en constant te ontwikkelen, zijn ze op zoek naar feedback en geven ze deze zelf ook gretig.
Kortom, generatie Y heeft heel wat troeven in handen die onze bedrijven vandaag nodig hebben. Het is de kunst en de uitdaging om de Y’ers de autonomie en flexibiliteit te geven die ze nodig hebben om zich goed te voelen en die onze organisaties ten goede komen. Maar uiteindelijk is dat allemaal misschien ook van toepassing op generatie X?
Laten we trouwens ook generatie Z van 11 september niet over het hoofd zien, zij komen binnenkort op de arbeidsmarkt…

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!