De meeste freelancers kiezen voor een zelfstandig statuut omdat ze belang hechten aan hun vrijheid (66 procent). Maar ook de financiële voordelen (51 procent) en de kans om voor verschillende opdrachtgevers te werken (47 procent), waren belangrijke voordelen voor de respondenten. Zo blijkt uit onderzoek van Agoria Techlancers en tijdschrift Datanews. Nadelen zijn de administratieve verplichtingen (36 procent) als zelfstandige en de late betalingen van klanten (22 procent).
Volle agenda
Hoewel 43 procent aangeeft dat werkonzekerheid het grootste nadeel is van freelancers zijn, heeft 81 procent van de respondenten een volle agenda. Meer dan een derde van de freelancers (35 procent) moet zelfs opdrachten weigeren. Slechts 3 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft moeite met het vinden van opdrachten. De meeste freelancers vinden nieuwe opdrachten via hun bestaand netwerk (75 procent) of gerealiseerde projecten (36 procent). Ook detacheringsbedrijven (33 procent) en online platformen (24 procent) leveren opdrachten op.
Freelancers die succesvol willen zijn in hun ondernemerschap, moeten marktrelevant blijven en zich bijscholen. Slechts 7 procent van de respondenten vindt bijscholing niet nodig of heeft er geen tijd voor. De populairste tools om bij te leren zijn zelfstudie via internet (73 procent) en webinars (58 procent) en vakliteratuur (53 procent).
Expertise
De meest gezochte freelance profielen in IT zijn ontwikkelaars (50 procent), implementatiespecialisten (41 procent), data-experts (32 procent), security-experts (25 procent) en netwerkbeheerders (23 procent).
De voornaamste reden dat bedrijven freelancers inzetten is voor hun flexibiliteit (73 procent), omdat ze over een bepaalde expertise beschikken (63 procent) en voor de snelle inzetbaarheid (49 procent). De grootste nadelen zijn voornamelijk dat de kennis extern beschikbaar blijft (63 procent) en de betrokkenheid op lange termijn (50 procent).
Om freelancers te zoeken, doen de meeste bedrijven beroep op hun eigen netwerk (67 procent), een online platform (43 procent) of via een detacheringsbureau (27 procent). Opvallend is dat slechts een vierde van de opdrachtgevers (26 procent) over een formele strategie beschikt.