Dat dergelijke bedrijven in de top blijven hangen is des te opmerkelijker, omdat de onderzoekers er de nadruk op leggen dat de respondenten nu veel meer op werkzekerheid mikken en veel kritischer staan ten opzichte van de bedrijfswereld.
Voor het onderzoek werden 10.000 mensen tussen 18 en 65 jaar in het najaar van 2008 bevraagd over de aantrekkelijkheid van alle bedrijven in België die meer dan duizend mensen tewerkstellen. Daarbij dienden ze niet alleen aan te geven of ze al of niet in het bedrijf zouden willen werken, ze gaven ook aan welke factoren de aantrekkelijkheid beïnvloeden.
Bouwen en baggeren
Als laureaat kwam Jan De Nul, het bouw- en baggerbedrijf uit Aalst, uit de bus. Het bedrijf scoort uitstekend op de criteria werkzekerheid, toekomstmogelijkheden en afstemming van werk en privé. Het grotere belang aan werkzekerheid verklaart gedeeltelijk de overwinning. Daarnaast hebben de continue rekruteringsacties van het bedrijf in de loop van het jaar 2008 ongetwijfeld ook een positieve rol gespeeld.
VBO beklemtoont belang van employer branding
Bij de uitreiking van de trofee sprak Pieter Timmermans, bestuurder directeur-generaal van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), dat voor het eerst partner is bij deze award: “Niettegenstaande het feit dat de oorlog om talent door de economische crisis ogenschijnlijk minder actueel is, zorgt de demografische realiteit en de uitstroom van de babyboomers voor een structurele schaarste op de arbeidsmarkt. Bedrijven hebben er dus alle belang bij te waken over hun imago als werkgever. De mate waarin bedrijven erin slagen de juiste mensen aan te trekken, zou in de nabije toekomst wel eens mede bepalend kunnen worden voor hun continuïteit op lange termijn. De aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever speelt daarbij een cruciale rol.”
Top tien
1. Jan De Nul
2. GlaxoSmithKline (GSK)
3. PricewaterhouseCoopers (PwC)
4. Janssen Pharmaceutica
5. Pfizer
6. VRT
7. Hansen Transmissions
8. Imtech
9. Bayer
10. Roularta