Redactie
Wel vrienden met collega’s maar niet met de baas? 7 op de 10 werknemers hebben een vriendschappelijke band met één of meerdere collega’s, maar slechts zo’n vijfde (21 procent) is bevriend met zijn baas of leidinggevende. Dat blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team, in samenwerking met prof. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Het onderzoek toont ook aan dat mannen (24 procent) sneller vriendschap sluiten met hun baas dan vrouwen (18 procent) én dat het vaker gebeurt bij jongere werknemers.
Zo’n 4 op de 10 Belgen (41 procent) geven aan een goede band te hebben met hun leidinggevende. Maar wordt hen gevraagd of ze die leidinggevende ook als vriend beschouwen, dan antwoordt slechts de helft van hen bevestigend (of 21 procent van alle bevraagde deelnemers).
Toch kan zo’n vriendschap een positieve impact hebben. Werknemers die aangeven bevriend te zijn met hun leidinggevende, zijn niet alleen gemotiveerder (8,7/10 vs. 7,2/10), maar ook meer tevreden (8,8/10 vs. 7,1/10) én ze ervaren meer werkplezier (8,7/10 vs. 7/10) dan medewerkers die hun leidinggevende niet als vriend beschouwen.
Vooral jongere werknemers sluiten vaker vriendschap met hun leidinggevende. Zo noemt ongeveer een kwart van de min-34-jarigen (26 procent) hun leidinggevende een vriend. Dat aantal zakt bij werknemers tussen de 35 en 54 jaar naar 1 op de 5 (19 procent), en bij 55-plussers naar 1 op 6 (16 procent).
Wat werknemers van hun leidinggevende verwachten
Uit het onderzoek blijkt verder dat 6 op de 10 werknemers (60 procent) hulp krijgen van hun leidinggevende bij werkgerelateerde problemen. Daartegenover staat dat minder dan de helft (47 procent) bij hun baas terecht kan wanneer ze het emotioneel moeilijk hebben.
“Hulp en emotionele steun krijgen van collega’s en leidinggevenden is belangrijk om je goed te voelen op het werk. We zien vanuit dit onderzoek dat beide vormen van steun er toe doen voor de motivatie en productiviteit van medewerkers. Van collega’s weegt vooral de emotionele steun door. Van leidinggevenden vinden we hun échte hulp toch net iets belangrijker voor ons welzijn en onze productiviteit dan hun luisterend oor en de emotionele steun”, zegt prof. Anja Van den Broeck (KU Leuven).
Dit betekent niet dat de emotionele steun van de leidinggevende er niet toe doet. Werknemers die zich emotioneel gesteund voelen door hun baas, zijn gemotiveerder (8,4/10 vs. 6,7/10), productiever (8,7/10 vs. 7,8/10), gelukkiger (8,2/10 vs. 6,1/10) en meer geëngageerd (8,6/10 vs. 7,4/10), dan wie die steun niet ervaart.
“Geen must”
“Vrienden zijn met je leidinggevende of baas is geen must-have voor een goede werkrelatie. Wat telt, is dat er respect en vertrouwen is. Wanneer werknemers zich gehoord en gewaardeerd voelen, verhoogt dit niet alleen hun welzijn, maar ook hun motivatie en werkplezier,” zegt Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team. “Een goede baas moet daarom niet alleen resultaten nastreven, maar ook oog hebben voor de mensen achter die resultaten. Uit eerder Tempo-Team onderzoek bleek al dat werknemers leidinggevenden verkiezen die beschikbaar, taak- én mensgericht zijn.”
LEES MEER OP HRSQUARE.BE
- Langdurig zieken moeten attest arbeidsongeschiktheid binnenkort jaarlijks vernieuwen
- Vlaamse regering voert praktijktesten in vanaf december
- WK op de werkvloer: hoe ga je ermee om?
- 6 op de 10 zelfstandigen blijven doorwerken als hun lichaam ‘stop’ zegt
- Pieter Timmermans: “Gelijk loon voor gelijk werk is prima, maar nieuwe richtlijn is een draak van administratieve complexiteit”