“We zijn een mensvriendelijke organisatie die een goede work-life balans voor haar 3000 medewerkers essentieel vindt”, zegt Karel Bosmans, directeur Personeel en Organisatie van het Jessa Ziekenhuis. “Hiervoor hebben we al veel maatregelen getroffen, maar kinderopvang tijdens de zomerperiode was nog een ontbrekende schakel. Onze personeelsleden apprecieerden dit initiatief.”
Caroline Ameloot, Sales & Marketing director van Carglass vult aan: “Voor Carglass is dit een unieke kans. Door onze decentrale organisatie zijn wij lokaal te klein om een dergelijk project alleen op te starten. Bovendien past dit initiatief perfect binnen onze HR-visie.”
De organisatie van vakantieopvang door bedrijven wordt op geen enkele manier gesubsidieerd, de kosten per opvangdag liggen dan ook hoog. Om deze kosten voor de ouders betaalbaar te houden, dragen de drie bedrijven samen in totaal ongeveer 30.000 euro bij voor dit project. Hierdoor betalen ouders niet meer dan in een ander vergelijkbaar opvanginitiatief.
De kinderen werden opgevangen in een locatie van de stad Hasselt, die plaats biedt aan 37 kinderen. De kleinschaligheid van het initiatief heeft vele voordelen: kinderen voelen zich er snel thuis en er kan zeer flexibel omgesprongen worden met in- en uitschrijvingen. De vakantieopvang was voor kinderen van 2,5 tot 14 jaar, omdat bleek in de voorbereidende gesprekken met ouders dat vooral de tieneropvang vanaf 12 jaar een probleem is.
Bron: Jessa Ziekenhuis