In veel organisaties en voor veel HR-teams is jobdesign nog steeds de norm: directie en HR geven invulling aan functies in lijn met de strategie. Hoe een job eruitziet en welke activiteiten erin passen, wordt top-down bepaald. In tijden waarin ‘het nieuwe werken’ opgang maakt en nieuwe generaties met nieuwe verwachtingen op de werkvloer komen, lijkt dat een anachronisme.
Organisatie naar hoger niveau tillen
Moet HR de oude principes dan maar overboord gooien? Helemaal niet. Jobcrafting is een perfect voorbeeld van hoe HR bovenop de bestaande principes nieuwe mechanismen kan aanwenden om een organisatie naar een hoger niveau te tillen. Jobcrafting biedt een aanvulling op jobdesign om precies die hiaten te vullen, die vandaag talent kosten, zoals de vraag naar zingeving, zelfmanagement en betrokkenheid.
Het is dan ook logisch dat bedrijven die bezig zijn met ‘het nieuwe werken’, ook meer aandacht hebben voor jobcrafting. Het veronderstelt immers een cultuur waarin zowel het management als HR durven los te laten en vertrouwen hebben in medewerkers én in de maturiteit van de organisatie. Een cultuur ook waarin er een gemeenschappelijk doel bestaat, dat voor iedereen duidelijk is.
Voldoende ruimte en vertrouwen?
Als aan die voorwaarden is voldaan, hoeft HR enkel te leren loslaten. Want jobcrafting proberen te vatten in strikte regels, processen en procedures, is gedoemd te mislukken. Dan zal HR inderdaad bezwijken “aan het nobele streven naar jobcrafting, interne mobiliteit en allerhande maatwerk.” Principes als jobcrafting en zelfsturend werken staan hier immers haaks op.
Natuurlijk moet HR blijven sturen in de traditionele HR-processen en domeinen, zoals ‘comp & ben’, personeelsplanning en administratie. Maar voor jobcrafting, ‘het nieuwe werken’ of resultaatsgericht werken moet het vooral een coach en facilitator zijn. Als de kracht om jobs vorm te geven bij de business en bij de medewerker ligt, kunnen medewerker, bedrijf en klanten er wel bij varen. Gesteld dat HR sterk genoeg is om voldoende ruimte en vertrouwen te creëren in alle geledingen van de organisatie.