Maatwerk is win-winsituatie
Een job op maat gemaakt is een win-winsituatie voor zowel HR-professionals als voor bedrijven en organisaties: de motivatie en het engagement van uw medewerkers stijgt, en dat zorgt voor betere bedrijfsresultaten. Maar moet HR dit – in het geval van jobcrafting – allemaal van A tot Z orkestreren?
Jobcrafting: open dialoog
We zijn ervan overtuigd dat de medewerker zélf perfect aanvoelt welke wijzigingen op het vlak van het takenpakket en verantwoordelijkheden het beste bij hem/haar passen. Ten tweede bestaat de rol van de manager erin om adviserend en begeleidend op te treden naargelang de opportuniteiten zich aanbieden op de werkvloer.
We pleiten daarom voor een open dialoog tussen leidinggevende en medewerker met – waar mogelijk – aanpassingen op teamniveau. Toegegeven, dergelijke gesprekken vinden meestal niet spontaan plaats. De taak van HR bestaat erin om dit proces te initiëren en regelmatig opnieuw aan bod te laten komen, door het bijvoorbeeld als vast onderdeel te implementeren bij het samenwerkingsgesprek. Dat HR ook de concrete invulling zou gaan bepalen, lijkt ons een brug te ver.
Interne mobiliteit: vergeet de frustraties niet
Een volledig ander verhaal krijgen we bij het fenomeen interne mobiliteit. Vaak gaat het hier om afdelings-overschrijdende transfers waar HR het heft in eigen handen moet nemen. Zo dient in de eerste plaats gekeken te worden naar de geschiktheid van interne kandidaten. Vervolgens wordt vanuit een equity-principe met elke interne kandidaat een formeel gesprek ingepland.
Let wel op: een interne verschuiving zorgt er uiteraard ook voor dat elders in de organisatie een nieuwe vacature opnieuw ingevuld moet worden. En je houdt beter ook rekening met het beheer van frustraties die kunnen ontstaan bij kandidaten die niet weerhouden worden.
Evenmin te verwaarlozen: het bemiddelen bij discussies tussen managers omtrent transferafspraken. HR speelt een belangrijke rol in het opvolgen en managen van al deze processen. Interne mobiliteit mag dan niet altijd even visibel zijn, het kan wel een grote impact hebben op de volledige organisatie.