Het Brusselse consultancybureau Frajlick Campus ondervroeg 430 generatie X’ers (30 tot 40 jaar), 399 babyboomers (46 jaar en ouder) en 171 generatie Y’ers (18 tot 30 jaar). De conclusie luidt dat het gedrag van jongeren eigenlijk aankondigt dat de hele bedrijfscultuur verandert. Bedrijven moeten zich niet zozeer aanpassen aan generatie Y, maar aan bedrijfscultuur Y, aldus de onderzoekers.
De enquête toont enkele opmerkelijke bevindingen. Hoewel generatie Y opgegroeid is in een technologische omgeving, hebben ze moeite met om met nieuwe bedrijfssoftware te werken. Hun oudere collega’s hebben daar veel minder moeite mee.
Jongeren ervaren doorgaans een cultuurschok wanneer ze gaan werken. Ze claimen veel vrijheid, omdat ze gewend zijn autonoom te werken. Oudere werknemers besluiten daar verkeerdelijk uit dat jongeren niet gecoacht willen worden. Terwijl jongeren juiste vragen om meer en duidelijke richtlijnen te krijgen.
Oudere generaties laten zich te veel leiden door stereotypen en vooroordelen. Jongeren zijn vandaag niet meer rebels dan de andere generaties. Het gaat vooral om een communicatieprobleem.
“Jongeren respecteren hiërarchische relaties wel degelijk, maar onder meer door de participatieve aanpak op school zijn ze er minder mee vertrouwd. Je moet duidelijk uitleggen hoe die hiërarchische relaties werken en waarom het belangrijk is de regels te respecteren”, aldus de onderzoekers.
Bron: Trends