Voor negen op de tien respondenten is het raadplegen van hun smartphone vandaag een vast onderdeel van hun ochtendritueel geworden.
Eén op vijf controleert zijn smartphone doorheen de dag elke tien minuten op updates.
Bijna één op de drie doet dit zelfs zo vaak, dat ze de tel erbij verliezen.
E-mailen, sms’en en sociale netwerkactiviteiten blijven met voorsprong de populairste toepassingen. Zo maken zes op de tien respondenten van slechts minder dan tien apps regelmatig gebruik, terwijl nauwelijks twee op de tien meer dan tien apps regelmatig gebruiken.
Zes op de tien respondenten betrappen zichzelf erop dat ze onbewust of dwangmatig hun smartphone raadplegen voor updates. Vrouwen doen dat bovendien het vaakst (83 procent, tegenover 63 procent bij mannen). Zestig procent van de respondenten die compulsief gedrag vertonen, wensten dat ze beter aan die drang konden weerstaan. Meer dan veertig procent van de respondenten vermoedt zelfs dat ze door een afkickperiode zouden moeten en zich niet op hun gemak zouden voelen als ze hun smartphone niet op elk moment konden raadplegen.
We doen ons anders voor dan we zijn
Generatie Y wil op alle mogelijke plaatsen en tijdstippen bereikbaar zijn en geconnecteerd blijven. Bijna de helft van de respondenten (46 procent) is tijdens etentjes met familie en vrienden regelmatig bezig met zijn smartphone.
Driekwart van de respondenten neemt zijn smartphone ook mee in bed. Meer dan een derde zegt dat ze hun smartphone gebruiken terwijl ze op het toilet zitten. Bijna een vijfde geeft toe dat ze zelfs sms’en terwijl ze rijden.
Er bestaat nog steeds een discrepantie tussen hoe jongeren zich online en offline gedragen. Vier op de vijf respondenten (81 procent) zegt dat online- en offline-identiteiten verschillen. Meer dan een derde is zelfs de mening toegedaan dat die twee heel sterk uit elkaar lopen. Slechts 44 procent gaf te kennen dat hun online-persoonlijkheid strookte met hun offline-persoonlijkheid.
Advies voor organisaties
“Organisaties moeten zich daarvan bewust zijn, want dit zijn de werknemers van morgen. Als werkgever moet je goed weten aan te sluiten op de belevingswereld en de communicatiebehoeften van nieuw talent. Tegelijk moeten organisaties er wel voor zorgen dat het gebruik van mobiele apparaten en social media op een verantwoorde en veilige manier gebeurt”, adviseren de onderzoekers.