Het overgrote deel van de afgestudeerden kiest ervoor zich op de arbeidsmarkt te storten, zo blijkt uit een bevraging van rekruteringsspecialist Hays. 88 procent van de respondenten geeft namelijk te kennen op zoek te zijn naar zijn/haar eerste job. Een kleine 8 procent van de gediplomeerden zal het komende academiejaar verder studeren en 4 procent neemt even een pauze.
Enkele jaren geleden zagen we nog een trend dat jongeren alsmaar langer studeerden. Onze jongeren stellen hun zoektocht naar een eerste job dus niet langer meer uit. Eén van de verklaringen hiervoor kan zijn dat jongeren beseffen dat langer studeren ook betekent dat ze later langer actief zullen zijn op de arbeidsmarkt. Een tweede hypothese is dat jongeren opnieuw voelen dat ze meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt wordt in steeds meer sectoren weer kandidaat-gedreven. De vraag naar gekwalificeerd personeel neemt in elke sector bovendien toe.
‘Employer branding’
Hoogopgeleide kandidaten zijn kritisch en ambitieus, leergierig en nieuwsgierig. Dat biedt ook opportuniteiten voor bedrijven: jonge werknemers pushen bedrijfsleiders en HR-managers om na te denken over hun beleid en om uit hun comfortzone te komen. Deze generatie wil in dialoog gaan. De taak van managers zal daarom verder evolueren naar die van coach.
Door de schaarste in de markt wordt de ‘candidate experience’ erg belangrijk. De manier waarop we met kandidaten omgaan en hoe we met hen communiceren, is erg belangrijk geworden. Iedere geschikte of ongeschikte kandidaat moet telkens een positieve belevenis hebben tijdens het rekruteringsproces. Dit zorgt ervoor dat kandidaten blijvend positief spreken over het bedrijf en bevordert de ’employer branding’.
Bron: Hays (hays.be)