Momenteel zegt minder dan een vijfde (18 procent) van de jongeren dat zij sterk het gevoel hebben ware zingeving in hun werk kwijt te kunnen. Dat blijkt uit het onderzoekje – met nog geen 500 respondenten moeten we het belang niet overschatten – door Cognizant’s Center for the Future of Work. Het onderzoek ‘The Purpose Gap’ bracht in kaart wat Europese (Benelux, DACH, VK, Scandinavië en Frankrijk) millennials en Generatie Z’ers naar op zoek zijn.
Zingeving en zingeving
Jonge werknemers verstaan twee dingen onder zingeving, zo blijkt ook uit het rapport. De meerderheid (65 procent) zegt het ‘extreem’ of ‘erg’ belangrijk te vinden dat een werkgever een positieve invloed op de samenleving heeft. Tegelijk willen ze een werkomgeving die het vlammetje van hun persoonlijke doelen aanwakkert.
Als het om persoonlijke zingeving gaat, focussen millennials en Gen Z’ers zich op de directe impact op hun werk en persoonlijke leven. Er zijn drie eigenschappen zichtbaar die bepalen of werk voor de respondenten zinvol is. Werknemers moeten passie voelen voor hun werk (59 procent), een goede werk/privé balans ervaren (53 procent) en een goed salaris ontvangen (49 procent).
Leiderschap
Respondenten hebben heel helder eigenschappen voor ogen die een leider volgens hen moet hebben om de persoonlijke zingeving te ondersteunen. De leider moet flexibel zijn (42 procent), eerlijk (39 procent) en aantoonbaar capabel (35 procent). Ze moeten de constant veranderende dynamiek begrijpen die invloed heeft op het werk en het persoonlijk leven van hun jonge collega’s.