Klaar voor de elektronische maaltijdtitel

ArbeidsrechtExtra-legale voordelenLoonLoonkosten
Meer dan 1,3 miljoen werknemers krijgen jaarlijks meer dan 250 miljoen maaltijdtitels in handen. Het is het favoriete extralegale voordeel van de Belg. Met het oog op de vereenvoudiging van de administratie ervan voor zowel werkgevers als handelaars, is minister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) al geruime tijd geleden gestart met een project voor de dematerialisatie van het proces. Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne: “Ik ben tevreden dat na vier jaar overleg de elektronische maaltijdcheque er effectief komt. Twee belangrijke spelers hebben nu een concreet product. Dit systeem van elektronische maaltijdcheques zal eenvoudiger, veiliger en efficiënter zijn voor zowel werkgevers, handelaars als werknemers.”

Wat zegt het KB?

Eind februari heeft de ministerraad twee voorstellen tot een Koninklijk Besluit goedgekeurd. De voorstellen tot het KB, die trouwens nog in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd moeten worden, definiëren het wettelijk kader voor de introductie van de elektronische maaltijdtitel en bepalen onder andere:

– De vrije keuze tussen de elektronische en de papieren maaltijdcheque. Deze keuze moet vastgelegd worden in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao).
– De elektronische maaltijdcheques behouden dezelfde waarde als de papieren cheques en mogen, zoals voorheen, uitsluitend gebruikt worden voor de aankoop van maaltijden of van voedingswaren, klaar voor consumptie.
– De drager, die voor betaling met elektronische maaltijdcheques gebruikt wordt, wordt aan de werknemer gratis ter beschikking gesteld.
– De directe en indirecte kosten, verbonden aan het aanbod en de aanvaarding van elektronische maaltijdcheques (kosten die ten laste zijn van de werkgevers en de handelaars) mogen niet hoger zijn dan de huidige directe en indirecte kosten.
– De elektronische maaltijdcheques worden niet overhandigd aan de werknemers, maar wel gecrediteerd op een speciaal daarvoor gecreëerde maaltijdchequerekening.

De huidige twee uitgevers van de maaltijdtitels in België, Accor Services en Sodexo, hebben systemen ontwikkeld die beduidend de administratieve last van de ondernemingen en de handelaars zal verminderen en tegelijkertijd ervoor zorgt dat de begunstigden nog kunnen genieten van het extralegaal voordeel en dit in alle veiligheid.

Bij Sodexo

Sodexo brengt een kaart met chip en heeft als technologische partner voor Atos Worldline gekozen. De Sodexo Kaart is gelinkt aan een rekening, die aan de werknemer toebehoort. Elke maand wordt deze rekening gecrediteerd. De werknemer kan zijn Sodexo Kaart op de 150.000 Belgische punten van Bancontact/Mister Cash gebruiken, evenals op andere terminals die goedgekeurd zijn door het EPCI (Electronic Payment Certification Institute). Niet alleen is het systeem bijzonder makkelijk te gebruiken, het geniet ook van alle veiligheidsmaatregelen, die al in voege zijn voor bankkaarten.
Volgens Sodexo vergt dit slechts een beperkte investering voor de handelaars: de terminal die voor de Sodexo Kaart vereist is, wordt al gebruikt in de kleine zaken én in de grootdistributie. Tot slot is het zowel voor de ondernemingen als voor de handelaars eenvoudig in gebruik. Deze oplossing zal de betaling aan de kassa’s, de afhandeling door de handelaars, het beheer en de verdeling door de bedrijven aanzienlijk vereenvoudigen.
Sodexo zal ook voor die winkels, die niet uitgerust zijn met dit type terminal, een alternatief voorstel uitwerken, dat beantwoordt aan de behoefte van de markt. Alles wordt in het werk gesteld om betaling met de Sodexo Kaart overal waar de papieren Lunch Pass gebruikt wordt, mogelijk te maken.

Bij Accor

Zoals verwacht, komen elektronische maaltijdtitels in de vorm van een betaalkaart. Het lijkt heel erg op kredietkaarten die gebruikt worden in de bestaande terminals. “Maar om het succes van deze nieuwe drager te verzekeren en om de kaart toegankelijk te maken voor een even groot netwerk als dat van de papieren versie, moest er een gebruiksvriendelijk systeem bedacht worden, ook voor kleinhandelaars, zonder dat ze daarvoor een peperdure terminal zouden moeten aankopen”, verklaart Jean-Bernard Trussart, algemeen directeur bij Accor Services België.
Dat is de opzet van het proefproject dat Accor Services al een jaar lang test bij 15 klanten in Antwerpen, Brussel en Namen. 860 werknemers hebben het ‘contactless’ systeem kunnen testen, dat tegelijk met het contactsysteem bruikbaar is, in een netwerk van 70 aangesloten handelszaken.
Bij de commercialisering van de kaart zal het systeem cumuleerbaar zijn met het contactsysteem dat werd uitgewerkt in samenwerking met Sodexo.
Uit een eerste tevredenheidsonderzoek blijkt dat de deelnemers de snelheid en de efficiëntie van de oplossing waarderen, dat ze het systeem handig en veilig vinden, en dat ze het op prijs stellen dat de papierconsumptie gevoelig daalt.

‘Next Step’

De ondernemingen die elektronische maaltijdtitels uitgeven, moeten een erkenning krijgen die beantwoordt aan de voorwaarden, die in het ministerieel besluit vastgelegd werden. Deze erkenning wordt toegekend door de ministers van Sociale Zaken, Werkgelegenheid, Middenstand en Economie na een gemotiveerd advies van een ad-hoc-advies- en controlecomité. De onderneming moet in elk geval de privésfeer van de werknemer respecteren en mag de informatie waarover ze beschikt, niet aan derden meedelen.
De eerste betalingen met elektronische maaltijdtitels worden tegen het einde van 2010 verwacht.

HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Officer

ALDI België

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.