Kmo’s populair bij Belgische jobzoekers

ArbeidsmarktInstroomSelectieWerving
Dat blijkt uit een onderzoek van StepStone, waaraan meer dan 22.000 bezoekers van de jobsite uit acht Europese landen deelnamen.

15 procent van de Belgen zou het liefst in een kmo werken. Dat betekent een lichte stijging tegenover hetzelfde onderzoek in 2008. Kmo’s zijn dus nog populairder geworden dan voor de economische crisis.

De populariteit van grote bedrijven is niet veranderd. Zo’n 21 procent van de Belgen wil nog altijd het liefst in een groot bedrijf werken. Voor 64 procent van de Belgen hangt de keuze van een bedrijf volledig van de job af.

“Uit dit onderzoek blijkt dat kmo’s hun aantrekkingskracht niet verloren hebben. Veel mensen denken weliswaar dat grote bedrijven populairder zijn bij werkzoekenden, maar het is duidelijk dat veel kandidaten verder kijken dan de grootte van het bedrijf en zelfs een voorkeur hebben voor kmo’s. Kleinere bedrijven scoren dan ook goed op het vlak van flexibiliteit, hebben een vlakke hiërarchie en werknemers kunnen er sneller doorgroeien, terwijl grote bedrijven andere troeven hebben dankzij hun grootte en structuur”, zegt Jan Heiremans, Country Manager van StepStone België.

In andere Europese landen ligt het evenwicht anders: op Europees vlak zijn de grote bedrijven minder populair dan kmo’s. Zo’n 20 procent van de Europeanen zou het liefst bij een kmo werken, terwijl 18 procent de voorkeur geeft aan een groot bedrijf.

Port of Antwerp-Bruges
Benelux Unie
ALDI België

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.