Nochtans kunnen zowel stagiair als kmo-ondernemer profiteren van een stage. De stagiair krijgt door de kleinere schaal van het bedrijf een veel beter beeld van wat ondernemen eigenlijk inhoudt. Het werk is vaak veel afwisselender dan in een multinational en de stagiair doet op verschillende domeinen praktijkervaring op. De kmo-ondernemer van zijn kant kan een beroep doen op een jonge, leergierige werkkracht met frisse ideeën. Bovendien ontwikkelt hij zo een extra rekruteringskanaal. Een stage is de ideale manier om de kloof tussen onderwijs en ondernemen te dichten en bij de scholen uit de buurt een netwerk uit te bouwen.
Unizo startte daarom samen met het Centrum voor Sociaal-Culturele en Beroepspedagogiek van de KU Leuven het ESF-project ‘Leren op de werkvloer’. Na een onderzoek bij 20 kmo-ondernemers met stagiairs formuleerde het onderzoek antwoorden op een reeks vragen. Hoe kan ik tijd maken voor een stagiair? Hoeveel werk vraagt dit van mij? Mijn stagiair voldoet niet aan de verwachtingen: wat nu? Hoe geef ik feedback? Hoe kan ik mijn stagebegeleiding verbeteren? De antwoorden op deze en andere vragen werden gebundeld in een nieuw programma dat kmo’s en stagiairs dichter bij elkaar moet brengen. Het hulpmiddel dat ondernemers in verschillende situaties tips geeft om met stages om te gaan, staat inmiddels online:www.unizo.be/lerenopdewerkvloer
Tot eind dit jaar organiseert Unizo Onderwijs & Ondernemen ook regionale coachingseminaries over stagebegeleiding. De sessies zijn gericht op leerkrachten en docenten die de coaching doorgeven aan stagebegeleiders op de werkvloer, maar ook op ondernemers en andere geïnteresseerden.