Titularis van de leerstoel is professor Luc Sels. Hij en zijn team zullen doorgedreven research verrichten op basis van de gegevens die verzameld geweest zijn en nog zullen worden voor de Randstad Award die jaarlijks de ‘meest aantrekkelijke werkgevers’ in de kijker plaatst op basis van enquêtes bij een representatief staal van ‘burgers’ tussen 18 en 65 jaar oud.
Deze speurtocht naar ’employer brands’ ging van start in het jaar 2000 en werd ondertussen uitgerold naar 25 landen in een kwartet werelddelen. Doelwit zijn organisaties met meer dan 1000 werknemers.
De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de koppeling van de enquêteresultaten voor de award aan andere (wetenschappelijke) data belangrijke nieuwe inzichten zal opleveren. Kan – bijvoorbeeld – een tastbaar verband worden gevonden tussen de ’employer brand’ en het bedrijfsresultaat? Wij zijn even benieuwd als u naar een antwoord op deze vraag. Want de hypothese van ’employer branding’ is dat een sterk werkgeversmerk bijdraagt tot betere rekrutering, betere retentie en hoger engagement. Net die dingen waarnaar u permanent op zoek bent.
In HR Square 160 van mei spitten we dit thema dieper uit, samen met professor Luc Sels, arbeidsmarktdeskundige Jan Denys van Randstad (en geestelijke vader van de award) en enkele personeelsdirecteurs die het klappen van de zweep kennen.