Na een afwezigheid van 3 tot 6 maanden daalt de kans dat de werknemer het werk hervat met de helft. Na een afwezigheid van meer dan een jaar is dat nog slechts 20 procent en na 2 jaar 10 procent. Acht op de tien werknemers die langer dan 6 weken afwezig waren op het werk wegens gezondheidsproblemen hebben nood aan een of andere ondersteuning bij hun terugkeer naar het werk.
De prognose is vooral slecht als de gezondheidsproblemen met het werk gerelateerd worden. Bij eerder onderzoek bleek dat 34 procent van de zieke werknemers met een arbeidsongeschiktheid van meer dan een maand de gezondheidsproblemen volledig (19 procent) of gedeeltelijk (15 procent) toeschreef aan werkomstandigheden. Zo’n 62 procent had een orthopedisch probleem, 19 procent een mentale aandoening.
In de ziekenhuissector is er meer ziekteverzuim dan bij de gemiddelde werknemer. De verzuimperiodes duren er ook altijd langer. De belangrijkste verzuimredenen binnen de gezondheidssector zijn locomotorische problemen en psychosociale overbelasting.
Bron: De Morgen