Dat we langer moeten werken, is onderhand meer dan duidelijk. Dat de meeste werknemers dat vandaag niet zien zitten, en zelfs liever al lang voor hun 65ste zouden willen stoppen met werken, wordt door verscheidene enquêtes bevestigd.
En eigenlijk is dat vreemd, want het werk zou in belangrijke mate kunnen bijdragen aan het welzijn van de medewerkers, zeker de oudere medewerkers. We hebben het dan niet zozeer over het financiële ‘welzijn’, maar wel over het fysieke, mentale en/of emotionele welzijn. Voor deze laatste drie aspecten geldt het aloude gezegde: rust roest. Zoals een studie van de HUB uit 2011 van Marjan Maes en Benjamin Stammen bevestigt, kan langer werken een belangrijke positieve invloed hebben op de gezondheid van werknemers. Ze blijven fysiek actief, mentaal alert en sociaal omringd. Werk kan daarenboven een belangrijke bijdrage leveren aan zingeving en meesterschap, twee van de belangrijkste intrinsieke motivatoren volgens managementonderzoeker Dan Pink. Kortom, langer werken is, in de juiste mate, net positief.
‘In de juiste mate’
Maar in de drie woordjes, ‘in de juiste mate’, schuilt het geheim. De meeste mensen willen wel actief blijven, maar met minder werkdruk, zodat ze ‘met goesting’ aan de slag kunnen blijven. En dat vraagt dus maatwerk, iets waar noch de organisaties, noch de medewerkers van vandaag erg goed in zijn.
Organisaties houden vaak vast aan rigide, promotie-gedreven arbeidskaders en werknemers willen weliswaar minder druk, maar hebben het moeilijk met zaken als remotie en inleveren op ‘verworven’ voordelen.
Dan toch: loopbaangesprekken
De oplossing zal dus van twee kanten moeten komen. Medewerkers moeten, tijdens hun hele loopbaan, ook naar het einde van de loopbaan toe, actief blijven nadenken over hun ambities, noden en prioriteiten. Als organisatie kunnen we onze medewerkers hier zeker in stimuleren en ondersteunen.
Organisaties moeten dan weer creatief durven inzetten op praktijken als remotie en jobcrafting om werk af te stemmen op de capaciteiten van de medewerkers. Dit vraagt een voortdurende dialoog tussen medewerker en organisatie. Zoiets noemen we loopbaangesprekken. Of hoe bekende technieken oplossingen bieden voor nieuwe uitdagingen.