“Voor het bedrijfsleven is dit thema een must”, zegt Jacques Baerten, de adjunct-directeur-generaal van Ethias en voorzitter van Boodschap zonder Naam. “Luisteren is essentieel om goede werkrelaties op te bouwen en persoonlijke banden en zakenrelaties te versterken. Nadat een multinational enkele jaren geleden was uitgeroepen tot ‘Marketeer van de 20ste Eeuw’, dankte de directeur de titel aan het feit dat zijn bedrijf het hardst had geschreeuwd. Hij wil ook ‘Marketeer van de 21ste Eeuw’ worden, maar nu omdat hij vindt dat hij zo goed kan luisteren naar personeel en klanten.”
De voorzitter stelt dat veel bedrijfsleiders niet weten hoe ze moeten luisteren naar hun klanten, partners en werknemers, terwijl het openstaan voor andere meningen en het uitwisselen van ideeën alleen maar bevorderlijk zijn voor de creativiteit. Bovendien, aldus Baerten, is luisteren een steeds terugkerende waarde in tevredenheidsonderzoek onder bedrijfspersoneel.
Ethias is een van de twaalf Belgische bedrijven die zich bij de actie aansloten. Elk bedrijf schenkt 25.000 euro, zonder eigen commerciële activiteiten rond de actie te ontwikkelen. Het totaalbedrag van 300.000 euro werd vooral geïnvesteerd in de reclamecampagne. U ziet en hoort meer op www.metjeorenziejemeer.be.