Op internationaal niveau geeft 57 procent van de respondenten toe dat liefdesrelaties kunnen ontstaan op de werkvloer. Deze romantische tendens is nog hoger in de Aziatische landen, zoals China, India en Maleisië, waar het percentage op 70 procent ligt.
Met 66 procent bevindt België zich dicht bij het toptrio en ver voor Japan (33 procent), waar dit duidelijk minder populair is. De critici van liefde op het werk vinden we voornamelijk in India en Luxemburg, waar respectievelijk 63 procent en 65 procent van de respondenten vindt dat liefdesrelaties een negatieve invloed hebben op de professionele prestaties. Een mening die internationaal gezien door 40 procent van de respondenten gedeeld wordt, terwijl in België slechts één op de drie van deze mening is.
Niettemin staan zeven op de tien personen positief tegenover liefde op het werk en vinden dit niet noodzakelijk een probleem. Indien het een romantische relatie tussen twee personen van eenzelfde bedrijf betreft, vindt 44 procent van de respondenten dat één van de twee tortelduifjes naar een ander departement moet overgeplaatst worden. Het ontslag van één van de geliefden lijkt echter een brug te ver. Slechts 24 procent vindt dit een noodzakelijke stap. Ook de Belgen lijken hier toleranter: 83 procent vindt een ontslag niet nodig.
Wij brengen het grootste deel van onze tijd door op het werk. Het is dus logisch dat er vriendschappen ontstaan in de professionele omgeving. 64 procent van de ondervraagden geeft aan collega’s ook buiten de werkuren te zien (56 procent van de Belgen) en 71 procent (68 procent van de Belgen) geeft toe vriendschappelijke relaties te onderhouden met mensen uit hun professionele omgeving.
De impact van de sociale media op vriendschappen op het werk is heel verschillend van land tot land. Volgens de studie van Randstad denkt 83 procent van de Chinezen dat ze door sociale netwerken meer contact hebben buiten het werk, in tegenstelling tot de Japanners, waar slechts 22 procent deze mening deelt. Met 36 procent bevinden de Belgische werknemers zich daar tussenin.