Vandenbroucke wil dat het schoolbestuur zelf blijft beslissen over de aanwerving van een personeelslid, maar hij stelt op termijn de scholengemeenschap verantwoordelijk voor het opstellen van objectieve aanwervingscriteria, voor de evaluatie van leerkrachten en voor de nascholing. Tegen 1 september 2005 kunnen scholen van het buitengewoon onderwijs toetreden tot een scholengemeenschap. Bedoeling is dat secundair en buitengewoon secundair onderwijs ervaringen kunnen uitwisselen. Vandenbroucke wil het vanaf dan ook onmogelijk maken om de functie van coördinerend directeur van een scholengemeenschap te combineren met het directeurschap van een school.
Vanaf 1 september 2006 worden scholengemeenschappen geleid door een schoolbestuur dat verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid. Vanaf dan kunnen leerkrachten net als de ambtenaren in het kader van een ontwikkelplan na twee negatieve beoordelingen ontslagen worden. Ze kunnen wel in beroep gaan tegen deze eventuele beslissing.