Managementfouten in crisistijd (2)

AttitudeCommunicatieLeiderschap en CoachingMotivatieOrganisatie
Accountemps heeft de meest voorkomende managementfouten en de manier om ze te vermijden op een rijtje gezet. In dit artikel gaan we in op productiviteit en bedrijfsprocessen. Onderstaande fouten en situaties kunt u maar best vermijden.

Productiviteit

  • Fout 1: Toptalenten niet als zodanig behandelen
    Veel managers maken de fout te veel tijd en middelen te besteden aan het verbeteren van de prestaties van middelmatige medewerkers, terwijl ze geen oog hebben voor hun grootste talenten. Het ontwikkelen van de competenties bij deze groep is echter van cruciaal belang, omdat vaak het toptalent verantwoordelijk is voor de grootste successen van een onderneming.
  • Fout 2: Besparen op opleidingen
    Veel managers snijden in de opleidingsbudgetten. Dit mag niet ondoordacht of lineair gebeuren. Het bevorderen van specifieke vaardigheden van medewerkers levert immers zowel op korte als op lange termijn winst op.
  • Fout 3: Werktijd gelijkstellen aan productiviteit
    Medewerkers worden best niet gewaardeerd op basis van het aantal uren dat ze werken. Beloon mensen op basis van de mate waarin de door hen behaalde resultaten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
  • Fout 4: Werkdruk te veel verhogen
    Ontslagen en lagere budgetten hebben tot gevolg dat één persoon het werk van twee of meer personen moet doen. Bepaal welke projecten van essentieel belang zijn voor het bedrijf en delegeer de overige taken. Schakel tijdelijk personeel in om overbelaste medewerkers te ondersteunen.
  • Fout 5: Wachten op een economische ommekeer
    Wacht niet op economisch herstel om goede ideeën te ontwikkelen en uit te voeren. Door nu actie te ondernemen, investeert u in voorsprong op de concurrentie.
  • Bedrijfsprocessen

  • Fout 1: Toegevingen doen op het vlak van kwaliteit
    Als werknemers en werkgevers onder druk staan, worden er sneller fouten gemaakt. Toch mogen leidinggevenden geen genoegen nemen met een mindere kwaliteit. Want hoe zal u dit gedragspatroon later opnieuw doorbreken?
  • Fout 2: Besparen op de verkeerde dingen
    De meeste bedrijven moeten in de kosten snijden, maar wees voorzichtig als het gaat om het bijstellen van de dienstverlening aan klanten. Als klanten gewend zijn aan bepaalde voordelen, kan het verkeerd zijn om hierop te bezuinigen.
  • Fout 3: Minder aandacht schenken aan klantencontacten
    Klantenservice is des te belangrijker in moeilijke tijden. De medewerkers die de eerste contacten verzorgen met klanten, moeten de juiste boodschap uitdragen. Komen deze medewerkers onverschillig over, dan verliest u potentiële en bestaande klanten.
  • Fout 4: Medewerkers met handen en voeten binden
    Een team moet leren zelf beslissingen te nemen die positieve klantenervaringen waarborgen. Geef medewerkers advies over hoe dilemma’s het best opgelost kunnen worden en koppel naar hen terug wat ze goed gedaan hebben en wat beter zou kunnen.
  • De meest voorkomende managementfouten op het vlak van retentie vindt u in dit artikel.

    Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

    Universiteit Antwerpen

    HR officer selectie

    Universiteit Antwerpen

    Aanmelden

    Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

    Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

    Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

    Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!