Managers onwetend over sociale media

CommunicatieLeiderschap en CoachingOrganisatie
Uit onderzoek van een Nederlands bureau voor online-communicatie, Entopic, blijkt dat medewerkers er op los twitteren en facebooken, ook intern. Bij meer dan 70 procent van de Nederlandse organisaties wordt door medewerkers interne sociale media gebruikt voor het uitwisselen van informatie en om onderling te netwerken.

Vooral microblogging (waarbij berichten realtime via pc of smartphone worden uitgewisseld) is zeer populair. Microbloggen is dan ook de communicatiefunctie op het internet van 2011. Het is een veel populairdere communicatietool dan het forum of het weblog.

Het ‘conventionele’ chatten wordt nog slechts in 10 procent van de gevallen genoemd. Terwijl dit in 2009 nog op de eerste plaats stond als communicatiemiddel.

Het intranet, zo blijkt verder uit de enquête, is bij de meeste organisaties het belangrijkste middel voor interne communicatie.

Bron: MT Management Team

Plaats hier uw vacature - neem contact op met [email protected]

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Workshop

Loïc Vlassakoudis

Vivalia

Loïc Vlassakoudis est Directeur des Ressources Humaines chez Vivalia, l’organisation intercommunale luxembourgeoise qui regroupe 7 sites hospitaliers, une polyclinique et des différentes maisons de repos. Situé entre le Grand-Duché et la France, et dans un secteur où la guerre des talents fait déjà rage, Loïc va expliquer comment Vivalia parvient néanmoins à attirer et à fidéliser une équipe motivée, pour qui satisfaction au travail et bien-être sont des priorités.

Workshop

Pierre Leman

Cliniques universitaires Saint-Luc

Politique de gestion de l’absentéisme à Saint-Luc face à la nouvelle règlementation

Le secteur des soins de santé est traditionnellement confronté à des taux d’absentéisme élevés, ce qui n’est pas une fatalité ni une réalité au sein des Cliniques universitaires Saint-Luc. Par ailleurs, un ensemble de nouvelles mesures et obligations en la matière sont entrées en vigueur.  Dans ce cadre, un projet pilote a été lancé en 2025 à Saint-Luc afin de mieux gérer l’absentéisme au travers de sa politique « Cultiver le lien » et de ses outils. Fort de son succès, l’hôpital a décidé de déployer sa nouvelle approche à l’échelle de toute l’institution dès 2026.  Dans son keynote,  Pierre Leman, Directeur des Ressources Humaines aux Cliniques universitaires Saint-Luc, présentera en détail cette nouvelle politique de gestion de l’absentéisme.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!