Bedrijven met een sterk vervrouwelijkt management zoals het luxeconcern LVHM (56 procent vrouwelijke managers) en geneesmiddelenproducent Sanofi (44,8 procent vrouwelijke leidinggevenden) dalen minder sterk dan de CAC-40, de Franse aandelenindex die het equivalent is van onze Bel-20. Aandelen van sterk mannelijke bedrijven zoals Alcatel-Lucent (8,68 procent vrouwen) en Renault (21,7 procent vrouwen) zijn sterker achteruitgegaan dan de CAC-40.
“Een groter aandeel van vrouwelijke managers brengt een evenwicht in het risicovollere gedrag van hun mannelijke collega’s”, besluit professor HR Michael Ferrary.
België
Herman Van den Broeck, professor Management Behaviour aan de Vlerick Leueven Gent Management School, treedt zijn collega bij. “Het mannelijke denken is de oorzaak van de financiële crisis”, poneert hij. “Met typisch mannelijk denken bedoel ik het blindelings competitieve denken, het door testosteron gedreven zijn om groter te willen zijn dan alle anderen. Dat geldt natuurlijk niet voor alle mannen. Er zijn ook vrouwen die mannelijk denken.”
De Belgische financiële wereld is een echt mannenbastion. Weliswaar is 47 procent van de medewerkers in de sector een vrouw, maar aan de top van de bedrijven is het plaatje helemaal anders. “Aan de top van ons bedrijfsleven staan hoofdzakelijk mannelijke denkers”, zegt Van den Broeck. “Ze zijn individualistisch ingesteld en nemen snel actie. Ze willen dat hun bedrijf wint. Als hun bedrijf doorgroeit, zie je dat die bedrijfsleiders in een soort groepsdenken belanden. Ze moeten zeggen dat ze nóg groter willen worden, nóg meer winst willen maken en de belangrijkste bank van België, later van Europa en later van de wereld willen worden.Wie daar niet aan meedoet, wordt beschouwd als een verliezer en die wordt aan de kant geschoven.”