Medewerkers willen steeds meer de controle over hun HR-zaken, en deze tijd- en werkplekonafhankelijk kunnen regelen. Een HR-softwareleverancier vroeg meer dan 1000 medewerkers naar hun voorkeuren op het gebied van HR-software.
Twee op de drie ondervraagden vindt het belangrijk om zelf controle over hun HR-zaken te hebben. 61 procent wil hun HR-zaken in de trein, op de bank of onderweg kunnen afhandelen. Gelukkig maken smartphones en tablets het gebruik van e-HRM steeds meer laagdrempelig, zegt de HR-dienstverlener.
Wat wil de medewerker?
Het beste uitgangspunt voor e-HRM moet steeds de behoefte van de medewerker zijn. Vul die niet voor de medewerker in, maar vraag ernaar. Vaak leeft immers ten onrechte de zorg dat medewerkers niet overweg kunnen met digitale middelen. Terwijl zij buiten hun werk niet anders gewend zijn.
Zelfservice is één van de belangrijkste trends, het past bij de tijdgeest. Medewerkers willen zaken meteen vanaf een tablet, smartphone of laptop kunnen regelen, waar ze ook zijn, op dat moment. Dat zijn ze gewend in de privésituatie en verwachten ze ook van organisaties. Als een werknemer in de zetel zit om een vakantie te regelen, wil hij ook via een app even de vakantie kunnen aanvragen bij zijn werkgever.
Bron: OvereHRM (overehrm.nl), Raet (raet.nl)