Een analyse van de fietsvergoedingen, uitgevoerd door loonberekenaar SD Worx op een database van ongeveer een miljoen werknemers in de privésector, leert dat er mínder kilometers woon-werkverkeer met de fiets zijn gebeurd. De gemiddelde afstand per jaar is in 2021 met een vijfde afgenomen ten opzichte van het jaar voordien. Het jaarlijkse mediaan bedrag per fietser nam af met een vijfde (-21,88 procent): van 92,16€ in 2020 naar 72,00€ in 2021. In vergelijking met pre-corona (2019) daalden de getrapte kilometers met meer dan een kwart (26,34 procent). De reden? Dat zouden wel eens de coronacrisis en het bijhorende thuiswerk kunnen zijn, klinkt het bij SD Worx.
Opvallend: ondanks het lager aantal kilometers, stijgt op jaarbasis het aandeel fietsers met een fietsvergoeding. Het totaal aantal werknemers die de fiets naar het werk namen, nam in 2020 en 2021 niet af. Er waren daarentegen wel periodes met een dip, zoals in april 2020 (toen het hele land in lockdown ging) of in de herfst en winter van ’20-’21. Dat is deels de klassieke ‘winterdip’, maar ook deels te verklaren door corona en het verplichte thuiswerk.
Voor het totale jaar 2021 stijgt in Vlaanderen het aandeel werknemers met een fietsvergoeding in 2021 uiteindelijk naar 15,73 procent (tegenover 14,96 procent in 2020): dit is een stijging van 5,16 procent. Voor gans België zit het gemiddelde op 12,24 procent (een stijging van 5 procent ten opzichte van gemiddeld 11,52 procent in 2020). De stijging was groter bij arbeiders (+12,35 procent) die wellicht minder thuis werkten; bedienden deden meer aan (verplicht) telewerk (slechts +1,21 procent stijging van bedienden met fietsvergoeding).
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx: “We zien de Belgische fietstoekomst wel positief evolueren: meer mensen nemen al eens de fiets naar het werk en krijgen hiervoor een vergoeding. In januari en februari van dit jaar is het gemiddeld aandeel werknemers alvast hoger (meer dan 8 procent) dan in dezelfde periode vorig jaar (rond de 6,5 procent). Wellicht zullen ook de gestegen brandstofprijzen meer mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Werkgevers die hun kosten onder controle willen houden, kunnen het gebruik van de fiets (nog meer) promoten in het kader van de woon-werkverplaatsingen. De vrijgestelde fietsvergoeding die daar tegenover staat, kan daarbij een duwtje in de rug geven. Ook het hybride werken, deels van thuis uit werken en deels op kantoor, zal een effect hebben op het uiteindelijke aantal kilometers die werknemers al fietsend van en naar het werk afleggen.”