Veel werknemers menen dat hun leidinggevende hen onvoldoende steunt, niet luistert en niet eerlijk is. Dat blijkt uit een ontluisterend onderzoek van Investors in People, het kwaliteitslabel voor een duurzaam personeelsbeleid. De studie van de Britse organisatie toont vooral aan dat werknemers zich in de steek gelaten voelen.
De cijfers:
30% van de Britse werknemers heeft volkomen vertrouwen in zijn manager.
78% vindt dat zijn manager hem al eerder in de steek gelaten heeft.
55% meent dat zijn manager alleen het beste met hem voor heeft wanneer hem dat uitkomt.
55% noemt het hoogste verraad van een leidinggevende in oorsprong vertrouwelijke informatie toch delen met andere stafleden.
49% meent dat managers hem te weinig ondersteunen om zijn job naar behoren uit te oefenen.
48% vindt dat managers er niet in slagen te antwoorden op zijn vragen.
45% vindt dat managers informatie achterhouden die wel degelijk van invloed is op hem.
21% vertrouwt zijn baas niet met gevoelige werkgerelateerde informatie.
26% van de werknemers van grote bedrijven (meer dan 5000 medewerkers) vertrouwt de manager volledig, in kleine bedrijven (minder dan 10 werknemers) stijgt dit percentage tot 39%. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de vertrouwenscrisis.
Werknemers geven zelf aan dat dit gebrek aan vertrouwen kan leiden tot een lagere moraal (68%), de vernietiging van teamspirit (46%) en medewerkers die uitkijken naar een nieuwe job bij een andere werkgever (42%).
Opvallend is dat de vertrouwenscrisis het grootst is bij medewerkers die al een hele tijd voor het bedrijf werken. Slechts 25% van degenen die al tien jaar anciënniteit hebben vertrouwt zijn leidinggevende volkomen, 61% meent dat zijn manager alleen het beste voorheeft wanneer het hem past. Nieuwe medewerkers (minder dan een jaar actief) zijn optimistischer: 39% vertrouwt zijn manager volledig en slechts 46% is van mening dat zijn manager alleen het beste met hen voorheeft als het hem past.
Wat kunnen managers nu doen om een vertrouwensband met hun personeel op te bouwen? Bijna twee van de vijf werknemers (37%) vindt dat managers vaker met hen in gesprek moeten gaan en een derde (33%) dat ze gewoon eerlijker moeten zijn en hun woord moeten houden.