Medewerkers zijn de motor van je organisatie, maar net zoals bij een auto, draait de motor niet zonder brandstof. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om te beslissen welke reis hij wil maken, welke wagen daarvoor nodig is en hoe krachtig de motor moet zijn om de reis aan te vatten. Eens hij de reis heeft aangevat, moet hij het brandstofpeil in het oog houden en af en toe stoppen om bij te tanken. Wie zorgt voor onderhoud, geconcentreerd blijft en op tijd bijtankt, zal waarschijnlijk zijn doel bereiken. Maar wie dat niet doet en de tank leeg rijdt of het verschil niet kent tussen diesel en benzine, wacht een zure rekening. Ligt de fout dan bij de wagen of bij de bestuurder?
In het kmo-landschap waaruit België grotendeels bestaat, weten veel bedrijven allereerst al niet waar ze naartoe willen rijden. Laat staan dat ze weten welke wagen ze daarvoor nodig hebben. De rit en het mooie landschap zijn een doel op zich. Maar plots kunnen ze niet verder omdat de weg te smal is of de helling te steil. Juist, met een betere voorbereiding hadden ze de juiste wagen gekozen. De bestuurder zou de rit onderweg ook kunnen afstemmen op zijn wagen, een grote omweg maken en eveneens zijn doel bereiken. De vraag die zich opdringt, is of deze omweg en de kosten die daarmee gepaard gaan, de juiste keuze zijn.
Het is van het allergrootste belang dat je weet waar je als bedrijfsleider of manager heen wil. Je moet rekrutering en groeipotentieel van je medewerkers goed afstemmen op de reis die je wil maken. En er ook alles aan doen om onderweg het beste uit de kwaliteit van je medewerkers te halen. Zowel voor het bedrijf als de ontwikkeling van de medewerker zelf. Maar het zou naïef zijn om te denken dat een wagen eindeloos lang kan blijven rijden. Alles is eindig en elke levensfase van een bedrijf vereist nieuwe kennis en andere talenten of competenties. Het houden van medewerkers mag geen doel op zich zijn. Durf vernieuwen.